Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Rymlig och billig ny favorit

Det här kan bli Sveriges nya folkbil. Kombiversionen av nya Skoda Octavia är både rymlig och generös jämfört med dagens favorit Volvo V70. Dessutom är den snyggare, och framför allt billigare.

Annons

Det ska genast understrykas att Volvon kan erbjuda ytterligare några fler säkerhetssystem än vad Skoda har i sitt utbud, den känns elegantare på insidan, är bredare i baksätet och har en sittkomfort som få konkurrenter kan matcha. Men i övrigt är nya Skoda Octavia Combi bättre, eller åtminstone jämbördig, med den svenska folkbilen. Och det till ett pris som ligger i runda slängar 100 000 kronor under motsvarande Volvo V70.

Lägger man sedan till diverse utrustningspaket blir skillnaden ännu större. "Inte längre tokbillig men fortfarande synnerligen prisvärd", skrev jag om nya Octavia i våras när den kom i fyradörrarsutförande. Eftersom påslaget för kombi bara är 4 300 kronor gäller det omdömet även bilen med fem dörrar. Och för 7 000 kronor extra kan du få den med fyrhjulsdrivningssystem.

Testbilen är utrustad med DSG, en sekventiell dubbelkopplingsväxellåda som kostar 14 500 kronor. Värd varenda krona och betydligt mer bränsleeffektiv än en konventionell automatlåda.

2,0-litersdieseln i testbilen är en beprövad trotjänare, här med 150 hästkrafter. Under provkörningsperioden drog den i snitt 0,61 liter milen. Fabriksuppgifterna på 0,45 är en siffra som bara kan uppnås i laboratoriemiljö.

Det finns även en 1,6-liters dieselmotor på 105 hästar som är något snålare, men också tröttare. Utöver det finns tre bensindrivna TSI-motorer på 180 respektive 105 och 140 hästar.

Nya Octavia har fått ännu mer stabila köregenskaper, har bra styrning och reagerar snabbt och följsamt vid undanväjande manövrar. Bilens lågprofildäck leder in vägbuller i kupén, som delvis kan elimineras med andra däck och fälgar.

Det är väl sörjt för både den aktiva och passiva säkerheten - nio krockkuddar är standard liksom trötthetsvarnare, proaktivt skydd vid risk för kollision samt multikollisionsskydd. Förarassistanspaket med adaptiv farthållare, körfältsassistans och radar med autobroms kostar 8 900 kronor extra.

Visst, det smäller fortfarande lite högre med en Volvo på garageuppfarten än en Skoda, men nya Octavia-kombin borde ändå den förnuftige bilköparen ta med i beräkningarna inför nästa köp.

Rolf Gildenlöw/TT Spektra