Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Rymdopera i klass med Star Wars

/
  • Bioware har byggt ut vapenstriderna inför Mass Effect 2. Resultatet är lyckat och påminner om toppspel som                Gears of War.

Mass Effect 2 (Bioware/EA Games)

Betyg: PPPPP

Ålder: 18+

Format: Xbox 360, Pc

Genre: Science fiction-rollspel

Annons

Uppföljaren till det hyllade science fiction-rollspelet ”Mass Effect” börjar med en chock. I den inledande sekvensen dör huvudpersonen Kommendör Shepard mitt framför ögonen på spelaren. Innan du hämtat dig kastas du rakt in i en storslagen rymdopera som sätter en ny standard för rollspelsgenren.

Betyg: 5 Cirka tio minuter in i ”Mass Effect 2” fryser jag till. Efter en fruktansvärd attack på rymdskeppet Normandy och ett desperat försök att rädda farkosten seglar kommendör Shepard ut i rymden likt David Bowies Major Tom.

Hjälten från det banbrytande rollspelet ”Mass Effect” är död.

Ja, det börjar onekligen dramatiskt när Bioware inleder andra delen av sin hyllade rymdtrilogi.

I Science fiction-sammanhang har jag inte upplevt en lika skakande scen sedan Darth Vader avslöjade sin sanna identitet för Luke Skywalker i ”Rymdimperiet slår tillbaka” i början av 1980-talet.

Men det handlar naturligtvis inte om ett slut, utan om början på ett nytt kapitel i sagan om Shepard och Normandys besättning.

Utan att avslöja för mycket så handlar det återigen om att bygga upp en ny besättning och undersöka mysteriet med ett antal mänskliga rymdkolonier som utplånats, utan tecken på våld.

Normandy beger sig ut på en odysée runt Vintergatan, som är fullspäckad av äventyr, fantastiska varelser och ett, till synes, oändligt antal uppdrag.

Den välskrivna storyn kommer till liv genom fantastisk grafik och oöverträffade röstskådespelarinsatser.

Bioware använder sig av ett filter som ger känslan av kornigheten i en film, vilket ger förbluffande vacker grafik.

Rollspelsmästarna har dragit ifrån trista element från det första spelet och byggt ut actionmomenten.

Resultatet är ett actionrollspel som känns som en fullvuxen skjutare, i stil med ”Gears of War”.

Utöver de ordinarie uppdragen finns det mängder av saker att göra, som att scanna planeter efter naturtillgångar, som i sin tur kan omvandlas till uppgraderingar av vapen, rustningar och besättningens rymdskepp. I vanlig ordning så har Bioware snickrat ihop ett omfattande rollspel med djupt spelinnehåll, men det är inte storleken på äventyret som är den främsta styrkan i ”Mass Effect 2”.

Styrkan ligger istället i berättartekniken och presentationen som tillsammans gör spelet till ett av de mest filmiska och trovärdiga äventyren jag spelat på en konsol.

Att spelet dessutom känns mer lättillgängligt än andra spel i genren känns också som en positiv nyhet och lär locka fler spelare till rollspelsgenren.

”Mass Effect 2” är en episk rymdopera som suger in spelaren i en fantastisk och organisk fantasivärld, som det är ytterst svårt att slita sig ifrån.

Det må vara tidigt att kora Årets spel redan i januari, men Biowares mästerverk kommer garanterat att ligga i topp när vi summerar spelåret 2010.

Mer läsning

Annons