Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Ruben Östlund tar sikte på Cannes

Med sin nya film "Turist", till stor del inspelad i Åre, hoppas Ruben Östlund bli uttagen till huvudtävlan i Cannes i vår.
Dessutom vill han öka skilsmässostatistiken och göra filmhistoriens mest spektakulära lavinscen.

Annons

En vanlig ryggmärgsreflex i filmbranschen är att absolut inte avslöja för mycket, speciellt inte i media. Ruben Östlund gör precis tvärtom. Han har pratat om sin nya film "Turist" i ett par år vid det här laget och berättat om nyckelscenen "säkert 200 gånger" både före och under arbetet med filmen. Hans mål är att göra "filmhistoriens mest spektakulära lavinscen".

– Jag får så bra och hjälpsam respons när jag pratar om filmen. Hela den här tanken om konstnären som en hemlighetsfull visionär känns så förlegad. Jag kan berätta precis hela handlingen om du vill, även slutet. Nu för tiden spelar det inte så stor roll, folk vill se hur det är gjort ändå, säger Ruben Östlund till TT.

Vid ett work-in-progress-seminarium på Göteborgs filmfestival visade han lavinscenen, som onekligen är spektakulärt jobbig att se på. Vi får se en familj som råkar ut för en lavin när de har lunchpaus i en alpin semesterort. När snömassorna ser ut att välla in över uteserveringen griper mamman tag i de två barnen. Pappan tar sin iPhone och springer allt vad han har. När det visar sig att det är falskt alarm slår sig familjen ned igen vid matbordet. Och allt är förändrat.

"Turist" är ett frontalangrepp på kärnfamiljen och Ruben Östlund hoppas att filmen ska bidra till att öka skilsmässostatistiken.

– Vi har en sådan tilltro till den här livsstilsmodellen men idén om kärnfamiljen är relativt ny, historiskt sett. Den för med sig förväntningar på vem man ska vara och vi går in i olika roller som gör att man blir olycklig i längden. Jag tror att föreställningen om att blodsband är de absolut viktigaste är helt förkastlig.

Könsroller, och kanske framförallt mansrollen, hamnar under lupp i "Turist".

– Den konventionella bilden är att mannen ska stå upp när det händer något. Men det stämmer inte i praktiken, det finns hur många exempel som helst. När Titanic sjönk spreds en myt om att alla uppträdde som gentlemen, att männen lät kvinnor och barn gå på livbåtarna först. Men det var under pistolhot från besättningen som männen stod tillbaka.

Hade det kunnat vara tvärtom, att mamman stack ifrån sina barn när lavinen kom?

– Det finns en sådan scen i filmen, när mamman drar. Men det finns inget skuldbeläggande i det och det är också intressant när det gäller könsrollerna, som kvinna har du rätt att agera irrationellt och dras iväg av dina känslor. Det är konstigt att vi inte diskuterar de strukturer som ligger bakom det här mycket mer.

Just nu klipper han filmen inför att den ska skickas in till filmfestivalen i Cannes i maj, där han hoppas på en av de tjugo platserna i huvudtävlingen. Det uttalade målet har även Roy Andersson med sin kommande "En duva satt på en gren och funderade på tillvaron".

Konkurrenssituationen är uppenbar.

– Jag brukar skicka bilder till honom när jag har tagit någon bra scen och så säger jag "slå det här om du kan", ha! Det allra roligaste vore förstås om vi kom med bägge två.

Miranda Sigander

miranda.sigander@tt.se