Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Rossöns PR-kupp på skärtorsdagen – stoppade resenärer med gratis korv

Rossön vägrar vara en by på utdöende. Med samlade krafter stannade de förbipasserande bilar under årets mesta resardag och marknadsförde sin hembygd.

Annons

Idén till arrangemanget dök upp för över ett år sedan. Pål Jansson, ordförande i företagar- och samhällsföreningen, tillika reklammakare och idéspruta, och de andra i byn började fundera på hur man kan göra reklam för byn trots en snäv budget.

– Då började vi fundera när det är tätast med "utifrånresande", säger Pål.

De kom snart fram till att skärtorsdagen är den dag då bilarna är fullpackade med en glad, förväntansfull och tänkbar målgrupp. Och så föddes konceptet "PitStop Rossön", ett omväxlande depåstopp för bilresenärerna.

Precis innan rödljusen vid bron stannar byborna vänligt in resenärerna och vid depåstoppet bjuds det på korv, kaffe, dricka och godis, lokala företagare säljer produkter. Och framför gör man PR för samhället – byn med 18 mil stränder – och så samlar man in kontaktuppgifter för att locka till återbesök – och i slutändan även nya invånare.

– Har ni någon mejladress så vi kan få skicka lite mer information till er? frågar Pål familjen Källström Åkerlind från Örnsköldsvik.

De är på väg till stugan i Borgafjäll och hade inte tänkt stanna till i Rossön. Men nu blev de invinkade vid vägen.

– Vi brukar stanna till någonstans på vägen till Borga för att fika och handla innan vi kommer upp, säger Anna-Britta Åkerlind.

Något överrumplade över Rossöns reklamjippo är de, men dock positiva.

– Det känns som en bygd som lever när ni gör så här, konstaterar Anders Källström.