Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Roligt bakom ratten i energisk BMW

Tyst som en mus, men snabb som en vessla. BMW i3 är elbilen som gör att man inte saknar sexcylindriga motorer – varken ljudet eller prestandan.

Annons

Den ser lite knubbigt söt och snäll ut, men visar sig vara både sportig och bestämd när väl elmotorn är igång. För nya BMW i3 har verkligen karaktär, såväl utseendemässigt som motormässigt. Bilens elmotor ger hela 170 hästkrafter och kraften kommer som en hästspark när jag trycker på gasen. 0-100 på imponerande 7,2 sekunder känns märkligt när bilen saknar motorljud och i stället viner iväg.

Om kraften framåt är omedelbar är motorbromsen densamma. Så fort jag släpper gasen bromsar bilen rejält och energin återvinns och laddar batteriet.

Resan blir väldigt ryckig innan jag lärt mig att lätta lite grann på gasen och hur långt jag kommer på en inbromsning. Under hela resan använder jag bromsen ytterst få gånger och känslan är lite som att köra i uppförsbacke hela tiden. Bilen rullar inte av sig själv, den snarare bromsar. Men när jag väl vant mig blir det en sport att aldrig behöva röra bromsen.

Styrningen är direkt och fulländar den sportiga känslan. Chassit är följsamt hårt och även om i3 främst ses som en stadsbil passar den lika bra på kurvig landsväg.

Bilen är genomtänkt och välarbetad. Inget har lämnats åt slumpen och känslan är tänkt att vara premium. Hela bilen är byggd av energisnåla material, ram och chassi i aluminium och kolfiberförstärkt plast för att få ner vikten.

Interiören är lika futuristisk som exteriören. Sittpositionen är hög och två displayer ger all nödvändig information. Allt tyg i bilen kommer från återvunna fibrer, lädret är naturligt garvat och träinläggen kommer från eukalyptusträd från certifierat hållbart skogsbruk.

Bilen är fyrsitsig och baksätet är helt okej i takhöjd, men benutrymmet passar bäst för barn. Bakdörren är bakhängd och det finns ingen mittstolpe vilket ger ett stort insteg.

Vi testar i3 i Amsterdam där elbilar och laddstolpar är vanliga företeelser. Bilen passar perfekt i stadsmiljö med en vändradie på endast 9,9 meter.

Räckvidden ligger mellan 130 och 160 kilometer. Tre olika körlägen påverkar förbrukningen. Comfort är normalläget. Eco Pro gör bilen lite snällare i gas och ger även lägre motoreffekt. Eco Pro+ sänker toppfarten till 90 kilometer i timmen och sätter också klimatanläggningen i energisparläge.

Full laddning tar med ett vanligt uttag åtta timmar. För den som inte riktigt tycker att 16 mil räcker, kommer i3 även med en räckviddsförlängare – en 0,65 liters tvåcylindrig bensinmotor med 34 hästkrafter vars enda uppgift är att ladda batterierna. Den versionen kostar 375 900 kronor och ger drygt tio mils extra räckvidd.

Annons