Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Rödgrönt hot mot landsbygden

Jag är född och uppvuxen på landsbygden. Hela mitt vuxna liv har jag bott i smålandsskogarna.

Annons

Här har jag min familj och här bor mina barn. Därför blir jag både förvånad och bedrövad när jag läser den rödgröna oppositionens skuggbudget. Förslagen skulle vara förödande för den svenska landsbygden om de skulle bli verklighet.

På landet finns ingen tunnelbana. Bussarna går långt mycket glesare än i Stockholms innerstad. Bilen är därför en nödvändighet. De rödgröna vill höja koldioxidskatten på drivmedel med totalt 49 öre litern på två år. Höjd bensinskatt kommer framförallt att drabba barnfamiljer. Dessa är i stort behov av bilen för att få vardagen att gå ihop. Resor för att uträtta nödvändiga ärenden som att handla mat skulle bli dyrare.

Att skjutsa barnen till och från fotbollsträning och ridskola, eller att hälsa på nära och kära, skulle bli väsentligt dyrare. För pensionärer och ensamstående föräldrar som redan har det knapert blir bensinskatten en extra utgift som de definitivt inte är i behov av.

Som en politiker som bor och verkar i landsbygden är min främsta utgångspunkt att se landsbygdens utmaningar och ge svar på hur vi löser dem. För detta har jag sett viss potential för en bred dialog med oppositionspartierna. Därför är det svårt att förstå hur oppositionen har resonerat när man har hamrat fram dessa skattehöjningar. Förslagen blottlägger vänsterkartellens bristande verklighetsförankring när det gäller oss på den svenska glesbygden.

De rödgröna föreslår även en kilometerskatt på tunga transporter. Detta skulle få stor påverkan på Sveriges transportnäring som redan i dag brottas med vikande lönsamhet. En ökning med 14 kronor per mil skulle vara en spik i kistan för vår landsbygd. En landsbygd som i dag både förser våra matbord och basindustri med råvaror.

Den svenska livsmedelsproduktionen blir också måltavla för kilometerskatten. Värdefulla svenska råvaror som utgör grunden för ”Matlandet Sverige” kommer att få det svårare att hävda sig både nationellt och internationellt. Ökade transportkostnader leder till ökade matpriser. Och i slutändan blir det, just det, vi konsumenter som får stå för kostanden – om man i fortsättningen kommer att ha råd att köpa svenskproducerat livsmedel vill säga.

Innan jag blev riksdagsledamot arbetade jag med jord- och skogsbruk. Skogen, som är vår basnäring och som utgör grunden för vårt välstånd, skulle tappa i konkurrens och våra konkurrenter skulle gynnas som en konsekvens. Alternativ för lastbilstransporter saknas idag. Därför är förslaget en gigantisk felkalkylering av miljöpartiet, som nu även socialdemokraterna har ställt sig bakom, då det bidrar till risken för utslagning av svensk skogsindustri. En industri som i dag berör nästan 82 000 anställda.

De rödgrönas skattehöjningar hotar glesbygden. Förslag efter förslag vittnar tydligt om hur deras skattehöjningar kommer att slå hårt mot näringslivet och människorna på landsbygden. Det är där skogen och livsmedlen produceras. Detta är vår verklighet. Det bästa för svensk landsbygd är att hålla oppositionen borta från möjligheten att förstöra dess positiva framtidsutsikter.

Bengt-Anders Johansson (M)

Riksdagsledamot och talesperson i landsbygdsfrågor

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel