Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Rödgrön skatt är bra för svenska åkerier

Många beskriver de Rödgröna partiernas förslag om en kilometerskatt som ett högt pris för Norrland, men de beskriver inte hela sanningen.

Annons

De rödgröna partierna vill införa en kilometerskatt på transporter med tunga lastbilar. Det ökar de svenska åkeriernas konkurrenskraft och styr samtidigt transporter till tåg och båt.

I dag har de svenska åkerierna inte likvärdiga konkurrensvillkor med de utländska åkerierna. Ägaren av en svenskregistrerad tung lastbil måste betala dels en fordonskatt på 12 000 till 13 000 kronor om året, dels en vägskatt på mellan 12 150 och 15 076 kronor beroende på miljöklassen.

I många forna kommunistländer är skatterna betydligt lägre. Dessutom har de fram till kommande årsskifte rätt att ha lägre dieselskatt. Därför har de ofta tre bränsletankar i bilen, köper diesel billigt i hemlandet och tankar inte en liter inom Sverige. Denna snedvridna konkurrenssituation vill de rödgröna rätta till. De föreslår en kilometerskatt av tysk modell, som både de svenska och utländska åkarna ska betala.

Kilometerskatten har två syften. De utländska åkarna betalar inte i dag någonting för slitaget på svenska vägar. Bränsleskatten och koldioxidskatten räcker inte till eftersom de tankar i andra länder och kör runt i Sverige och tar sig ut ur landet innan de behöver tanka igen. Vi vill dessutom minska åkandet på vägarna och stimulera att man flyttar över godstrafiken till järnvägen eller båten.

För att skydda näringar som saknar alternativ till biltransporter så är det nödvändigt att en differentiering av kilometerskatten också införs. De Röd-Gröna partierna är mycket medvetna om detta. I förslaget anges att man kan undanta en hel bransch och vissa geografiska områden, och hur det kommer att ske ska grundligt utredas innan kilometerskatten ska träda i kraft tidigast 2013. Samma utredning ska också se över en eventuell sänkning av vägskatten.

Kilometerskatten har blivit en viktig valfråga för många människor och som en följd av att det bedrivs intensiv skrämselpropaganda från de borgerliga partiernas supportrar mot den. Det är oundvikligt att man uppfattar Svenskt Näringslivs insändare som en del av denna propaganda.

Jens Nilsson (S)

Distriktsordförande Jämtlands län

Marie Nordén (S)

Riksdagsledamot

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel