Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Risk för infarkt i tågtrafiken

Annons

Så när som på några små maskformiga streck som markerar satsningar är kartan över infrastrukturanslag i Norrland nästan helvit.

190 miljarder ska fördelas på 12 år. Storstadsregionerna får 87 miljarder, norrlandslänen får dela på 6,4.

Det säger en del om de regionalpolitiska ambitionerna.

Det hade kunnat se annorlunda ut. Regeringen hade kunna säga: "Nu gör vi en strategisk satsning som verkligen gör skillnad. För Norrland. För exportindustrin. För Sverige."

Ostkustbanan norr om Gävle hotas av akut infarkt. Trafiken har ökat med 80 procent sedan 2000. Om tio år beräknas den ha ökat med ytterligare 50 procent.

Trafikverket lappar och lagar och bygger nya mötesplatser för att hålla trafiken igång, men uppgiften är omöjlig i längden. Det backiga och kurviga enkelspåret klarar inte trycket. Ostkustbanan riskerar att kollapsa. Banan behöver ett dubbelspår.

Det skulle betyda mycket för tillväxtmöjligheterna i Norrland. Men också för miljön. E 4:n skulle avlastas rejält. Varje enskilt tåg har kapacitet att ersätta 30 koldioxidstinna långtradare.

Restiden till Stockholm skulle kortas betydligt. Tåget skulle bli en seriös konkurrent till flyget. Det är tankeväckande att restiden mellan Sundsvall och Stockholm är 45 minuter längre i dag än för 20 år sedan.

Ett dubbelspår mellan Gävle och Härnösand skulle kosta 31 miljarder. Det är mycket pengar, men en flaskhals som stryper möjligheterna till råvarutransporter är inte heller billig i längden.

I kustkommunerna pratar man om att det är dags för ett norrlandsuppror. Kanske är det så. Men går det att samla krafterna i hela Norrland? Angår frågan inlandskommunerna?

Svaret är ja. Transportnätet hänger ihop. Ett bra järnvägsnät längs kusten ökar rimligtvis intresset för en transportkorridor mellan Sundsvall och Trondheim.

Att ställa sig bakom ett krav om dubbelspår på Ostkustbanan utesluter inte att man fortsätter jobba för förbättringar av Norra stambanan och ett snabbtåg mellan Stockholm och Trondheim, särskilt inte som norska stortinget äntligen beslutat rusta upp Meråkerbanan.

Men ibland kan det vara klokt att ansluta sig till en stark opinion, även om den egna vinsten kommer indirekt och först på längre sikt.