Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Resebolag ska ersätta kunder efter hotellbyte

Researrangören Scandorama AB rekommenderas att kompensera missnöjda kunder i Östersund.

Annons

Det har Allmänna reklamationsnämnden beslutat sedan två personer begärt ersättning på grund av att beskrivningen av hotellets läge inte stämde med verkligheten.

Enligt resebeskrivningen skulle de kunna promenera tre kilometer till centrum från hotellet.

Omkring en vecka före avresan informerades om att hotellbyte hade skett. Men att det nya hotellet låg elva kilometer från centrum framgick inte. Dessutom fanns inga kommunikationer kvällstid.

Resan blev inte som utlovat i beskrivningen.

Bolaget har anfört att promenadavståndet till centrum kan diskuteras och att lokaltåget stannar 900 meter från hotellet. Överbokning låg bakom hotellbytet.

Allmänna reklamationsnämnden har kommit fram till att resenärerna hade cirka åtta kilometer längre till centrum, sedan den inbokade inkvarteringen ändrats.

Det ledde till vissa kostnader för resa till och från hotellet. Försämringen innebär att resenärerna är berättigade till 500 kronor var i prisavdrag.

Eftersom bolaget betalat ut 300 kronor ska resten, 700 kronor, betalas ut omgående.