Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Rektor svarar på kritiken om för stor klass på Parkskolan

Föräldrar som protesterat mot att en språkgrupp på Parkskolan har för många elever har fått svar från rektor.

Annons

Som LT skrev på måndagen har föräldrar reagerat över att två språkklasser slagits ihop till en stor med över 30 elever, där skolans bibliotekarie ska vara med och stötta undervisningen.

– Vi hade ett möte med föräldrarådet förra veckan där stora elevgrupper var en av frågorna. Under början på hösten har vi tillfälligt haft en elevgrupp med 32 elever i spanska, därför att två elever skulle byta språk senare, säger rektor Mona Danielsson Libeck.

Det här är för övrigt första året skolan har så stora grupper som 30 elever i en grupp. Tidigare har man haft resurser att dela i två grupper, när elevantalet överstigt 30.

I bakgrunden finns politiska beslut där resursfördelningen till skolan förändrats.

– Nu får vi resurser för exempelvis en tyskgrupp och en spanskgrupp i varje årskurs.

– Det gör att när 30 elever har valt språket då tar vi inte in fler. Det kan innebära att några elever får sitt andraval, säger Mona Danielsson Libeck.

Att skolans bibliotekarie, som inte är behörig lärare, används som resurs på lektioner var också uppe på föräldrarådet.

– Bibliotekarien är även vår vikarie på skolan, bland annat därför att hon har läst väldigt mycket och i många år varit vår vikarie i moderna språk.

– Föräldrarådet var nöjda med den här förklaringen. Däremot reagerar föräldrar mot att de tycker elevgrupperna är stora. Vi optimerar elevgrupper nu därför att vi behöver klara budgeten, enligt Mona Danielsson Libeck.

Finns det förutsättningar att stötta i grupper med 30 elever?

– Vi har satsat på att ha fler vuxna på lektionerna. Det har visat sig vara en betydligt större framgångsfaktor för elevresultat och utveckling. Gruppstorleken i sig är inte avgörande, säger Mona Libeck Danielsson.