Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Rekorderlig utmanare i tufft segment

Peugeot har en lång tradition av att göra vettiga kombimodeller. Efter några års experimenterande med dels trängre "sportkombis", dels högbyggda MPV-modeller är det nu dags för en vanlig, förnuftig kombi i mellanklass.

Annons

Sverige brukar omtalas som ett kombiälskande land, men frågan är om inte fransmännens passion för rymliga, praktiska herrgårdsvagnar är minst lika intensiv. Historieboken rymmer åtskilliga riktiga storlastare från både Citroën och Peugeot.

Än viktigare har kombimodeller i mindre och större mellanklassen varit, och det är där nya Peugeot 308 Sportwagon anmäler sig för tjänstgöring. Till skillnad mot de två närmaste föregångarna, 307 SW (2002) och 308 SW (2008), har nykomlingen ingen dragning åt högbyggd familjebuss.

Den är åtta centimeter längre men sex centimeter lägre än sin företrädare och har således klassiska kombiproportioner. På Peugeot är man stolt över lastkapaciteten: 610 liter under lastskyddet och 1 660 liter med fällt baksäte, varav 54 liter i ett fack under golvet. Viktigt är förstås även bilens tillåtna maxlast, som är 415-420 kilo beroende på motor och växellåda. Det är en bra siffra, men ett stycke under den kanske hårdaste konkurrenten, Volkswagen Golf Sportscombi som tillåts lasta hela 531 kilo med 122-hästars bensinmotor.

Överlag kommer 308 Sportwagon att möta hård konkurrens, trots ett lättlastat bagageutrymme med räta linjer och smart fällning av baksätet. Det här segmentet väntas bli ännu mer populärt de närmaste åren, och många vill ha en bit av kakan.

Peugeot 308 Sportwagon är en bil som det är lätt att tycka om, i synnerhet som det erbjuds en bred palett av nya motoralternativ. Vi inleder provkörningen med en tvåliters diesel på 150 hästkrafter i kombination med sexväxlad automatlåda. En mjukgående helhet med fin potential för långresor och låg förbrukning, endast 0,41 liter per mil vid blandad körning.

Än mer spännande är den nya trecylindriga bensinmotorn med bara 1,2 liters volym. Vurmen för dieseldrift väntas avta en smula framöver, åtminstone i mindre bilar där en effektiv bensinmotor kan ge bättre totalekonomi. Vid acceleration ger det typiska "trepipsljudet" sig till känna, men mer som en kul påminnelse än ett störande moment. Kraften är tillräcklig i 130-hästarsmotorn, även om det nog kan bli kämpigt den dag bilen lastas full. Enligt Peugeot ska 308 Sportwagon 1,2 e-Turbo klara sig med en förbrukning på 0,47 liter per mil.

En smula ålderdomlig känns den manuella växellådan och upplevs trög i vissa situationer. Om man inte väljer det mest exklusiva utrustningspaketet Allure är dessutom handbromsen av gammal mekanisk typ, i stället för elektriskt manövrerad med en knapp.

Fjädringskomforten är inte dålig, men lite besynnerlig. Det känns som om Peugeots tekniker inte bestämt sig för om 308 Sportwagon ska vara franskt bekväm eller sportigt stram. Resultatet är att bilen verkar "mjuk inuti men hård längst ut". Baksätet är godtagbart, men knappast bäst i klassen trots att Sportwagon är elva centimeter längre mellan hjulaxlarna jämfört med vanliga 308.

Priserna är inte fastställda i skrivande stund, vilket gör helhetsbilden svår att bedöma. Men när 308 Sportwagon begår svensk debut i augusti har Peugeot ett fint slagläge att återskapa bilden av ett märke med stolta kombitraditioner.

Eric Lund/TT

eric.lund@tt.se