Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Recension: ”Boken om OKEJ: 80-talets största poptidning”

2010 blir det moralpanik när Lady Gaga dyker upp på MTV-galan iklädd en klänning gjord av råa köttbitar. Men för oss som var med på 80-talet är det lite svårare att höja på ögonbrynen.

Annons

Då, 1984, gjorde hårdrocksbandets W.A.S.P:s sångare Blackie Lawless skandal i tidningen Okej. På bilderna, som chockade många tonårsföräldrar, poserar han med extra blodiga köttslamsor och en sågklinga mellan benen. I ”Boken om OKEJ: 80-talets största poptidning” får vi veta att det var Lawless egen idé. Han dök nämligen upp på fotosessionen med egen rekvisita. Anders Tegnér, chefredaktör på Okej under många år, berättar om hur han efteråt medverkade i en direktsänd debatt i programmet ”Svar direkt” med Siewert Öholm som programledare. Där råkade han av nervositet svara att han som redaktör för en poptidning inte hade något moraliskt ansvar. Det uttalandet följdes av rena häxjakten på hårdrocksbanden där Hem och skola-föreningarna i Sverige krävde censur av W.A.S.P.

Den maffiga boken om Okej är skriven av Jörgen Holmstedt. Holmstedt var medarbetare på tidningen när det begav sig och det betyder antagligen en hel del för trovärdigheten och närheten i texten. Läsaren ges en djup inblick och får så här i efterhand veta det där lilla extra om de vansinniga reportageidéerna. Boken innehåller intervjuer med såväl reportrar och fotografer som artister om hur det verkligen gick till. Det är riktigt kul. Dessutom kunde nöjesjournalisterna göra riktigt bra konsertreportage på den tiden. Nu är det svårt på grund av fotoförbud och annat.

Man kan bara inte låta bli att jämföra med dagens tonårstidningar. Kanske var det trots allt inte så mycket bättre förr, även om åtminstone jag kan tycka att hyckleriet i dag är större. Under den här tiden ställde artisterna upp på det mesta, helt oretuscherat. Så här i backspegeln kan nog även föräldrar se humorn i de överstajlade bilderna. Numera är det C-kändisarna som står för skandalerna, de ”riktiga” artisterna är stela, retuscherade och image-fixerade.

Då var det bröst och snoppar på sidorna var och varannan vecka. Internationellt stora artister som Samantha Fox och Sabrina visade gärna upp behagen medan nakenfixerade Sweet-trummisen Mick Tucker tog chansen att ligga med snoppen i vädret i en leopardsoffa. Och vem minns inte norrmannen Dag Finn i bandet Sha-Boom i duschen och i badkaret? Har du mot all förmodan glömt så kan du återuppleva det nu. Liksom bilderna på Christer Sandelin i leoparddräkt, Dee Sniders vässade framtänder och Niclas Wahlgren som låtsassamuraj i morgonrock. Mycket underhållande.