Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Rättegång mot bilföraren

En taxichaufför som bevittnade olyckan är helt säker på att Volvon som kördes på stod still och blinkade vänster. I går började rättegången mot 23-åringen som körde in i Volvon.

Annons

Mannen står åtalad för vållande till annans död, vårdslöshet i trafik och vållande till kroppsskada. Rättegången är beräknad att pågå i tre dagar och började alltså på tisdagsmorgonen.

Händelseförloppet i korta drag är att den röda Subarun, som kördes av den åtalade, kom körandes från Frösö flygplats och Volvon med två unga kvinnor kom från Östersundshållet och skulle svänga vänster in på Vallsundsvägen.

Bilarna kolliderade och slungades iväg långt från kollisionspunkten.

En kvinna i Subaruns baksäte dödades och en annan ung kvinna i passagerarsätet på Volvon likaså.

Åklagaren hävdar att den åtalade 23-åringen kört sin bil alldeles för fort och därmed gjort sig skyldig till åtalspunkterna.

Kvinnan som körde den Volvo som totaldemolerades i olyckan berättar:

– Jag och min väninna hade tråkigt och beslöt oss för att ta en biltur. Vi stannade och köpte korv på Statoil Frösön och körde sedan vidare på Rödövägen. Vi skulle svänga vänster in på Vallsundsvägen och såg lysen från en annalkande bil i svängen. Sen blev allt svart. Jag vaknade till och ser blod på krockkudden, sen svartnade igen.

Mycket av huvudförhandlingens första dag kom att handla om vilka hastigheter som hållits i olika skeden och den datasimulering av olyckan som åklagarsidan låtit göra. Först försökte man analysera den databox som funnits i bilen som framfördes av den åtalade, en röd Subaru.

Den analysen gick inte att genomföra och då anlitade åklagarsidan en utomstående expert på trafikolyckor.

Denne hördes igår och berättade om hur simuleringen gått till. Datasimuleringen tar sin utgångspunkt i hur mycket bilarna demolerats, alltså hur mycket krockenergi de utsatts för och var de hamnat efter olyckan. Från detta räknas sedan fram vilken hastighet som det är troligt att bilarna hållit. Vittnet angav att hastigheten vid kollisionen sannolikt var cirka 130 kilometer per timme.

Förvarssidan har även de gjort en utredning av olyckan, som kommit fram till andra kollisionshastigheter, med hjälp av ett annat sakkunnigt vittne som ska lägga fram sin utredning under rättegångens andra dag.

Den åtalade 23-åringen förnekade brott i sitt förhör med tingsrätten i går, men vidgår att han kört för fort innan olyckan. Han berättar:

– Vi åkte ut till flygrakan på Frösön, jag är bilintresserad och det var kul att prata med andra med samma intressen. Jag var med i några race, varav ett alldeles innan vi körde in mot stan. På väg in mot stan inträffar en serie omkörningar men ingen känns osäker. Hastigheten är som högst 110 kilometer per timme i omkörningarna, annars ungefär 80-90 kilometer per timme. Sen ser jag en bil som svänger över vägen och försöker väja men kollisionen är ett faktum. Allt blir svart.