Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Rallyt som gav mersmak

Idel ädel lovord för Östersund Winter Rally från nöjda förare.

– Vi är jättenöjda själva. Enda problemet var att vi blev tvungna att korta ner Kälomsträckan. Det var synd med tanke på allt jobb som lagts ner där, sa tävlingsledaren Sverker Jonsson.

Annons

Trafikverket sa nej och de tänkta 21,65 kilometrarna blev i stället 13,2 när rallyekipagen inte fick tillåtelse att passera genom bebyggelsen i Böle, Kälom och Västerulvås

– Ett tjurigt trafikverk och kanske en liten feg länsstyrelse, vad vet jag. Vi får se vilket efterspel som vi kan hitta på, sa en klart irriterad tävlingsledare.

• Är det något som man skulle kunna ända på ett annat år?

– Det måste man göra och vi tänker ta tag i det här redan nu inför nästa år.

Men kapningen av Kälomsträckan verkade inte vara något som förarna hakade upp sig på och Sverker och alla andra i arrangörskåren kan suga åt sig av alla superlativ som florerade om rallyt och organisationen runt omkring.

Att utnämna 55-årige Mats Jonsson, Forshaga MC, till en levande rallylegend är ganska självklart med tanke på längden på karriären och den minst sagt digra meritlistan.

Och när favoriten Pontus Tidemand i trimmat 4WD tvingades bryta tidigt på fredagen så tog Jonsson en ytterst stabil seger som till slut stannade vid 36 sekunders marginal till tvåan Hasse Gustafsson, Vansbro.

– Det har gått jättebra hela tiden. Med en ledning redan från första sträckan som vi bara kunde utöka så måste man vara helnöjd, sa Jonsson.

• Det pratas om att man nästa år skulle lägga någon specialsträcka på Storsjöns is. Är det något som skulle tilltala dig?

– Varför inte? Det är väldigt speciellt och svårt att köra på is men det skulle vara en rolig grej och absolut inte helt fel.

• Första gången du tävlade i Jämtland var 1979. Berätta.

– Jämtrallyt 1979 i en Volvo 142. Jag körde flera år och bröt tävlingen en gång på grund av motorkrångel, men jag är inte säker på om det var just 1979.

• Hur länge tänker du fortsätta med rally på den här nivån?

– Vi tar väl ett år i taget. Men fortfarande är det skoj och när det går bra så blir det extra roligt också.

Man kan säga att 30-åriga Ramona Karlsson från Falköping är lite av Jonssons motsatts i huvudklassen.

Tillsammans med co-drivern Miriram Walfridsson var det första gången hon körde ett vinterrally.

– Otroligt kul, och vilka vägar! Vi har haft en fantastisk helg, sa Ramona som ändå var lite bitter över en liten avåkning på första sträckan som kostade ungefär 30 sekunder.

– Men nu är vi här på en slutlig femteplats och det får vi vara nöjda med. Med en ganska ny bil har vi ändå klarat av att höja vår lägstanivå och utvecklat både fart och tempo.

• Snö kontra grus. Vilken är favoriten?

– Jag har mer rutin på grus och är nog lite snabbare där. Men snö är riktigt kul och man vågar jobba lite extra i och med att det finns snövallar på sidan. Svårt att säga, både och tror jag faktiskt.

Sverker Jonsson fick avsluta.

– Nu ska vi slicka såren efter det här och se vad vi kan göra mycket bättre till nästa år.

• Vad har ni för funderingar inför 2014?

– Nja. Kanske någon ny utmaning med Östersund Winter Rally, sa en lite hemlighetsfull Sverker