Annons
Vidare till ltz.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Räddningstjänsten kritisk till sandning

Räddningstjänsten i Jämtland är kritisk till hur sandningen har skötts i helgen.

Under lördagen slog blixthalkan till och det hala väglaget fortsatte på söndagen. Flera trafikolyckor inträffade som en följd av väglaget och några kunde ha slutat riktigt illa. Thomas Fredriksson arbetade under helgen som inre befäl på Räddningstjänsten Jämtland och han frågar sig varför vägarna inte var bättre sandade.

– Ser man till det stora hela har det varit dåligt sandat. De har ju blivit varnade om det här vädret tidigare så nog tycker jag att de borde ha kunnat sanda bättre. Sådan här extrem halka har vi ju inte många gånger på ett år.

Thomas Fredriksson säger att det inte var någon sand på E 14 när tankbilsolyckan inträffade. Inte heller på E 45 var det någon sand när en lastbil fick sladd och kolliderade med en personbil.

– Man får känslan att de inte hinner med allt. Och en sådan här helg när det är mycket folk ute på vägarna så får man väl vara glad att det inte har hänt mer än det har gjort, säger han.

Lennart Helsing är informatör på Trafikverket och han säger att de resurser som finns är ute och sandar en sådan här gång men att sanden ofta inte ligger kvar särskilt länge på vägbanan.

– Jag kan inte svara på om det har varit sandat där de här olyckorna har skett men det är ofta kort varaktighet på åtgärderna. Sandbilen kan ha kört relativt nyligt men det är halkigt ändå.

Enligt trafikledningscentralen så arbetade exempelvis tre sandbilar på E 45 i trakterna kring olyckan mellan Hoting och Dorotea. Lennart Helsing säger att sand som läggs på hård vägyta kan blåsa bort snabbt om det är mycket trafik. Är vägytan mjuk kan sanden i stället frysa ner vilket gör vägen ännu mer förrädisk.