Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

R som i racing

Med tillägget R förvandlas Peugeot RCZ till en racingbil. Men det kostar att ligga på topp. Cirka 80 000 kronor extra för att få Peugeots mest kraftfulla motor någonsin under huven.

Annons

Hårdare, tuffare, lättare och med ett råare motorljud. Med 270 hästkrafter ur en 1,6-liters turbomotor och framhjulsdrift får Peugeot RCZ R rejält med kraft samtidigt som den går att köra till vardags.

Föregångaren RCZ lanserades 2010 och blev genast en succé och i Sverige lockades många kvinnor till köp. Med RCZ R tror Peugeot på fler män som kunder, särskilt de som gärna tar en tur på bana.

Utseendemässigt ser bilarna nästan likadana ut. Testbilen utmärker sig med ett R på baken, fixerad bakspoiler (RCZ:s spoiler kommer upp vid högre hastighet) och större fälgar med R insnidat i aluminiumet.

Lägre tyngdpunkt, ökad spårvidd bak, kraftigare fjädring, lättare bromsar och sportigare chassiinställning gör visserligen RCZ R till en vältränad sportcoupé redo för kurvig bana. Men på parkeringen framför stormarknaden kommer bara de mest insatta se att det handlar om toppversionen. Personligen önskar jag större skillnad i utseendet. Har man köpt toppversionen vill man väl att det ska synas?

Men väl bakom ratten råder ingen tvekan om att det är en annan typ av bil. RCZ R känns atletisk med noll procents underhudsfett. Motorljudet gör inte saken sämre - det mullrar precis som det ska i en sportig bil.

RCZ R är hård. Precis på gränsen till att tänderna skakar, men inte så att det blir obehagligt för vardagsturerna till jobbet.

Tyvärr får vi inte köra RCZ R på bana och de slingriga bergsvägarna på franska Rivieran bjuder testdagen till ära på isiga vintervägar vilket också begränsar testmöjligheterna. Men innan vi når snögränsen hinner vi ta några kurvor där styrningen visar sig vass. Reaktionsförmågan är som hos en elitsprinter och greppet som kardborre även i de mest tvära kurvorna.

Som tivoli

Hård växellåda, direkt gas, mycket kraft som förlåter fel upp- eller nedväxling och ändå orkar i kurvorna uppför. Det är roligt som på ett tivoli och just serpentinvägar är en favoritgren för RCZ R.

Bilen fixar även rak sprint. 5,9 sekunder på 100 meter och ett koldioxidutsläpp på 145 gram per kilometer gör den både snabbare och snålare än RCZ. Dessutom är RCZ R 17 kilo lättare och Peugeot har modifierat allt från utväxling till motor, bromsar, avgassystem och styrning.

RCZ R förtjänar ett högt betyg, men helhetsintrycket dras ned av att bilen, trots förbättringarna jämfört med föregångaren, släpper ut så mycket koldioxid som den gör.

Priset kan låta högt i jämförelse med rivalerna som ligger lägre. Å andra sidan borde RCZ R kunna konkurrera med dyrare och kraftfullare konkurrenter, till exempel Nissan 370Z.