Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Provokativt och oanständigt – en märklig läsupplevelse

Annons

Åttio år gammal och efter drygt trettiotalet utgivna romaner meddelade den amerikanske författaren och ständigt nobelpristippade Philip Roth häromåret att han avslutat sitt författarskap.

Men hans böcker fortsätter att komma ut. Nyligen kom hans 500 sidor omfångsrika roman Sabbaths Teater ut i Nancy Westmans svenska översättning, tjugo år efter att den gavs ut i USA. Naturligt nog vill förlaget hålla liv i en författare, som nära nog räknas till de moderna amerikanska klassikerna.

Ändå kan man fundera över varför det dröjt hela tjugo år innan just denna bok översatts och givits ut på svenska. Utan tvekan är det Philip Roths mest provokativa roman, med sin sexuellt besatte och obscent agerande huvudperson hämningslöst utmanande all god smak och anständighet.

Egentligen kan man nog tycka att det är en rätt prövande läsupplevelse att på 500 sidor möta denne judisk-amerikanske antihjälte, som tycks ha satt i system att testa och skamlöst överträda anständighetens gränser i livet i stort och i det amerikanska medelklassamhället i synnerhet.

Men berättelsen om denne promiskuöse, morbide taskspelare på livets arena är så fascinerande konsekvent genomförd att man bara fortsätter att tröska sig igenom sida efter sida av Mickey Sabbaths Oanständiga Teater.

I romanen blickar den förre dockspelaren Mickey Sabbath tillbaka på sitt liv samtidigt som han fördriver sin tidiga ålderdoms dagar med diverse provocerande utspel i bekantskapskretsen, oftast av sexuell karaktär. Sabbath är besatt av sex, i fantasin som i verkligheten. Han har utnyttjat både egna hustrur och andras kvinnor och drivit alla spel till sin spets. Och för Mickey Sabbath är gränser till för att överträdas.

Men när Mickey i detalj förberett sig för att överträda själva livsgränsen visar det sig vara lättare tänkt än gjort. Förgäves försöker Mickey göra sorti ur detta livet, men han visar sig efter alla skändligheter han begått i livet oförmögen att lämna det.

Philip Roths "Sabbaths Teater" är en av de mest svartsynt pessimistiska romaner jag läst, där inte ens döden tycks erbjuda en fristad för en som Mickey – han som navigerat fel i livet och hamnat i den mörkaste återvändsgränd.

Likväl är Sabbaths Teater en djupt fascinerande läsupplevelse. Motbjudande och prövande i sina stycken, men också vemodigt gripande i all sin hämningslösa oanständighet.