Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Protesterna gav en halv seger

5 600 personer protesterade mot planerna på utbyggnad i Lillänge. De tog en halv seger – ärendet utreds vidare.

– Självklart är vi nöjda med det, säger handlaren Lennart Ögren.

Annons

I fem dagar har ett antal protestlistor mot kommunens planer på utökad handel i Lillänge legat ute. På torsdagskvällen lämnade Lennart Ögren över listorna till kommunfullmäktige – listor fulla med underskrifter.

– Det finns enormt stort engagemang. Det är viktigt att vi får resonera och vår målsättning är att vi tillsammans ska hitta lösningar. Att strida är bara energiförlust. Vi vill gå fram med en balans i utvecklingen av stadskärnan och Lillänge, ingen slagsida, säger Lennart Ögren.

Tidigare i veckan gick kommunalråden AnnSofie Andersson (S) och Carina Asplund (C) ut med att de ville återremittera förslaget om att sälja kommunens handelstomter vid betongstationen i Lillänge.

– Det är en stor och viktig fråga för Östersunds framtid och utveckling. Jag förstår att konsekvenserna för Östersund, handeln, behöver förtydligas och kompletteras. Det är därför som vi lägger ett förslag till beslut om beslut om återremiss. Det behövs en samhällsekonomisk konsekvensanalys, sa AnnSofie Andersson vid kommunfullmäktiges sammanträde.

Kommunfullmäktige beslutade som väntat att återremittera frågan om försäljningen av handelstomterna i Lillänge. Frågan väckte stor debatt under sammanträdet.

– Det här kan vara en ödesfråga för Östersund som besöksort. Som enda stad i länet har de beslut vi fattar i det här rummet även bäring på de mindre kommunerna. Man behöver bara åka till Bräcke, Svenstavik och andra mindre samhällen för att se att handeln inte har utvecklats utan avvecklats, sa Pär Jönsson (M), oppositionsråd.

Kommunalrådet Karin Thomasson (MP) tyckte att det var rätt att återremittera ärendet.

– Nu har vi chansen att lyfta det lite och se Östersund från ovan. Hur vill vi att Östersund ska utvecklas? Hur ser det ut i dag och hur vill vi att det ska se ut i morgon? Vi vill utveckla Östersund till en modern och hållbar stad där man ska kunna bo och kunna besöka Östersund utan att vara bilbunden. Flyttar man för mycket handel utanför Östersund blir man bilbunden.