Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Producerar lokalt men säljer globalt

Efter ett par år av motgångar har trenden vänt. Östersundsbaserade företaget Woolpower är nu landets största textilproducent.

Annons

Enligt Svensk Exportkredits (SEK) senaste exportkreditbarometer så ser exportföretagen ljusare på utsikterna där fler hoppas på att nyanställa nästa år när orderingången ökar. Detta gäller också Woolpower som bara för två år sedan varslade över 20 anställda. Men i dag är läget stabilt och företaget ser ljust på framtiden med en stark och trogen konsumentgrupp som växer.

Woolpower exporterar 75 procent av textilprodukterna till mer än 25 olika länder över hela världen, främst till Tyskland, Frankrike, Norge och Finland.

– Vi är rätt unika eftersom nästan all textilproduktion nuförtiden är utlokaliserat till Baltikum och Asien. Vi ska vara stolta över vår lokalproduktion, säger Karin Sundström, marknadsansvarig på Woolpower.

Hon visar runt i lokalerna på Chaufförvägen där ett sjuttiotal anställda jobbar. De allra flesta arbetar inne i fabriken och producerar allt från sockor, tröjor och långkalsonger i Ullfrotté Original.

Sömmerskan Ann-Marie Lund började inom textilindustrin redan 1969 på företaget Vinetta, följt av Triconor och nu Woolpower.

– Jag har klarat mig bra och har inga förslitningsskador. I jobbet är det en fördel om man är lugn, noggrann och har en känsla för att sy. Att vi gör praktiska kvalitetskläder passar mig perfekt. Volangblusar är inte riktigt min grej, säger hon.

Under rundvandringen betonar Karin Sundström etikens betydelse i hela tillverkningskedjan.

– Inga djur eller människor ska lida för att vi ska kunna tillverka bra kläder, säger hon.

Det var också anledningen till att Woolpower inte fortsatte använda sig av ull från Australien, eftersom man där använder sig av metoden "mulesing" för att få bort en, för fåret, väldigt farlig fluglarv. Flugan lägger ägg i hudvecken på fåret bak i rumpan och mulesing innebär att man skär bort skinnet där utan bedövning.

– Vår merinoull kommer i stället från Argentina och Uruguay, säger Pål Dufva, produkt- och inköpschef på Woolpower. Han berättar om företagets miljöpolicy som innebär hållbarhet genom alla led. I Argentina är man exempelvis noga med att den torra jorden inte ska utarmas på grund av betande får.

– I Uruguay finns ett välutvecklat miljötänk med ett slutet system, som att ullen tvättas i ihopsamlat regnvatten. Vi har mycket att lära av Uruguay, säger han. Det allra bästa enligt Pål Dufva vore om ullen kom från Jämtland.

– Drömmen är naturligtvis Jämtlandsfåret, för då skulle vi också kunna spinna och färga här i stället för i Tyskland. Men vi använder ull från 250 000 får i vår produktion per år och i dag finns det bara runt 450 jämtlandsfår.

En viktig fråga som företaget funderat över är hur man ska ta tillvara på det textilspill som annars går till förbränning. En färdig produkt har nu tagits fram genom ett samarbete med textillabbet på Mittuniversitetet.

– Vi föll för idén om sulor som studenten Kajsa Nilsson utvecklade i sitt examensarbete. Det är något som följer vår tanke om att vara torr och varm, säger Pål Dufva,

Nästa år kommer sulorna att börja säljas och tanken är också att kunderna ska kunna lämna in gamla uttjänta woolpower-produkter och få tillbaka ett par nya sulor.