Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Problemet: dålig beredskap

Annons

Tågtrafiken står still runt Ånge. Två urspåringar, en solkurva och en brand ställer till det. Persontrafiken klarar sig hjälpligt med stöd av bussar men det hela drabbar förstås resenärerna hårt. Godstrafiken står stilla. Hur ska den järnvägstrafik som konkurrerar med ett närmast laglöst tillstånd i långtradartrafiken kunna behålla kunder när avbrotten blir så frekventa?

Ja, trafiken söderut från Stockholm stod också helt stilla i går förmiddag. Då drabbas många!

Sånt händer och har alltid hänt. Men nu tycks det vara värre än någonsin. Den fatala uppsplittringen av järnvägen har inneburit så mycket av kunskapsförluster och ineffektivitet att hela denna transportgren hotas om inget görs.

Men i stället för att öka samordningen lägger infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd (M) förslaget att höja förseningsavgifterna. Tanken är att det ska vara dyrt att inte underhålla sin bana eller sina fordon. Kvar blir alltså tvisterna om vems fel det är. Juristerna lär bli glada. Sossarna säger ja till denna lösning men vill att Trafikverket, som själv står för 58 procent av felen, ska fråntas rollen som domare till förmån för Transportstyrelsen.

Klokt, men något annat än en nödlösning är det dock inte, för järnvägen är ett sammanhållet system och som resenär är det ointressant om det är banansvarig eller tåg- och vagnansvarig som orsakat felet.

Det intressanta är hur snabbt fel kan avhjälpas.

I ett framtida sammanhållet järnvägsverk finns både el- och dieselfordon. Här finns möjligheter till en beredskap som enskilda järnvägsföretag saknar. Att dagens beredskap är otillräcklig borde alla se i dag.

Återreglering är den rimliga lösningen i en redan hårt konkurrensutsatt bransch.

De borgerliga fattar fortfarande inget alls. Sossarna har i alla fall förstått problemet med det splittrade ban­underhållet. Hoppet står till att sossarna går vidare på det spåret.