Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

PRO Leva livet

Argumenten för att satsa på äldre och äldres hälsa är att andelen äldre ökar markant. 2040 kommer var tredje svensk att vara över 60 år. Då är det nödvändigt och dessutom lönsamt att satsa på sjukdomsförebyggande åtgärder, investera i hälsa.

Annons

Temat för PRO Leva livets oktobermöte var folkhälsa och friskvård. Ronny Weiland, chef för landstingets folkhälsocentrum, höll en mycket intressant föreläsning med utgångspunkt från äldres hälsa. Folkhälsocentrums uppdrag är att stödja och utveckla sjukdomsförebyggande arbete i hela länet. De samverkar med olika aktörer, där föreningslivet har en viktig uppgift. De ska förklara, beskriva och identifiera framgångsfaktorer och sprida den kunskapen, för att stimulera friskfaktorerna.

– Hälsa för äldre är inget problem – problemet är om man dragit på sig allvarliga sjukdomar på vägen, sade Ronny Weiland

Han berättade vilka de fyra viktiga hörnpelarna är för att förebygga sjukdomar och höja livskvaliteten hos äldre. Social gemenskap, där familj och vänner och olika mötesplatser är värdefulla. Känslan av meningsfullhet, där man upplever sig behövd, utövar intressen. Fysisk aktivitet i form av regelbunden vardagsmotion och goda matvanor, där både matens sammansättning och trivseln omkring måltiderna är av betydelse. Ökad livskvalitet för individen betyder samhällsekonomiska vinster. Det är alltså dålig ekonomi hos landstinget att spara på folkhälsan!

Den vanligaste dödsorsaken bland äldre är hjärt- och kärlsjukdomar och cancer. En stor del av det kan undvikas genom goda levnadsvanor/livsstilsfaktorer. Hur vi hanterar våra liv. Övervikt är vanligt i Jämtland, framför allt bland män. De är också sämst på att äta den rekommenderade dagliga dosen av frukt och grönt. Men det är minst lika allvarligt med undervikt. Regelbunden fysisk aktivitet är också viktig av flera orsaker. Det är muskelstärkande, bra för hjärta och ork, förebygger övervikt, bättre sömn, minskad oro och stress, smärtlindrande, bättre balans. Fysisk aktivitet kan vara väl så bra mot depression som piller. Den ständigt pågående rörelsen, vardagsmotionen, är mycket bättre än hård träning vid få tillfällen. Rekommenderat är att röra sig minst 150 minuter per vecka med måttlig intensitet. Det man ska undvika om möjligt, är att sitta stilla för länge.

Att delta i ett PRO-möte kan vara exempel på både social samvaro och den här dagen även goda matvanor, då mötet inleddes med sopplunch och prov på fysisk aktivitet. Gertrud Nygren medlem i Leva livet och även PRO-distriktets friskvårdsansvariga, introducerade de närvarande i sittgympa. Även sittande på en stol kan man röra sin kropp och få behövlig motion. Den bästa motionen är den som blir av, sade Gertrud Nygren som också definierade sin tolkning av friskvård; Trevlig, social samvaro. Något som kan bedrivas i de mest skilda sammanhang, utifrån varje individs intressen och behov.

Gertrud Hedberg