Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Prince of PersiaGammal favorit i ny kostym

/
  • Ubisoft introducerar en ny huvudperson och en tecknad grafisk stil som slår det mesta i julens stora äventyrsspel ”Prince of Persia”.

(Ubisoft)


Ålder: 12+


Format: Multi

Annons

Betyg: 3 År 2003 uppdaterade Ubisoft Jordan Mechners klassiska tvådimensionella plattformsäventyr, ”Prince of Persia”. Med fantastiska animationer, tajt kontroll och det numera klassiska ”spola tillbaka tiden”-momenten så blev spelet stilbildande för så gott som alla plattformsäventyr som släppts sedan dess.

När spelet gör comeback på den senaste generationens hårdvara så har man tagit prinsen tillbaka till ritbordet. Istället för den plågade prinsen från ”Prince of Persia: Sands of Time” så får vi en muskulös, ruffig skojare som mest påminner om en slags ökenversion av Han Solo från Star Wars-filmerna.

I inledningen stöter den blivande prinsen på den mystiska prinsessan Elika, vilket drar igång en serie händelser som resulterar i att den onde trollkarlen Ahriman släpps lös ur templet där han har hållits fången i århundraden. En mörk slöja sänker sig över landet och det är dags för den nye hjälten och hans nyfunna partner att rädda världen och föra tillbaka ljuset.

För att rädda världen måste prinsen och Elika rena ett antal heliga platser och det gör man genom att svinga, klättra och hoppa fram över de olika plattformsvärldarna. Det finns dessutom gott om tillfällen att slåss mot Ahrimans nattsvarta tjänare.

Så långt är det mesta sig likt från tidigare äventyr, men här finns också mängder av inslag som har hämtats från några av de senaste årens mest kritikerrosade äventyr. Att världen ska renas från ondska genom att få tillbaka solljuset känner vi igen från ”The Legend of Zelda: The Twilight Princess” och Okami, parförhållandet mellan huvudpersonerna känns igen från ”Ico” och spelet har också vissa likheter med ”Shadow of the colossus”.

Grafiken går numera i tecknad cel-shadingstil och ser riktigt snygg ut, faktum är att det här är ett av årets riktiga smällkarameller sett till utseendet.

Däremot så känns den nya huvudpersonen lite mer tungstyrd än den smidige prinsen från ”The Sands of Time”. Rörelserna känns igen, men tempot är betydligt segare och ibland får man känslan av att spelet nästan kontrollerar sig självt. Det kan tyvärr bero på de många avancerat animerade rörelserna.

Prinsens följeslagare har magiska krafter som ersätter tidsdolken som kunde spola tillbaka tiden. Så fort du störtar mot en säker död så fångas du upp av Elikas hjälpande hand. I grunden så fungerar egenskapen på ett liknande sätt som tidsmanipulationerna men här får man känslan av att det är omöjligt att misslyckas och då tappar äventyret naturligtvis en hel del spänning.

Den persiske prinsens återkomst är ett välgjort plattformsäventyr som garanterat kommer att falla fans av genren på läppen, men den förlåtande svårighetsgraden gör att hela spelet känns som en lång promenadseger.

Om jag får välja så föredrar jag den förra versionen av Ubisofts akrobatiske prins.

Mer läsning

Annons