Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Praktisk sportbil i storformat

Vissa bilar behöver ingen reklam och skulle sälja oavsett betyg. Porsches nya kompakta stadsjeep är en sådan. Redan innan Macan har lanserats är den så populär att väntetiden är ett år, men den som väntar på något gott kommer i detta fall inte bli besviken.

Annons

Porsche hakar på den kompakta stadsjeepstrenden, och Macan lovar att vara både sportig och praktisk. Sverige får i år en tilldelning på cirka 150 bilar, men efterfrågan är betydligt större.

När storebror Cayenne lanserades 2002 var åsikterna många - skulle verkligen sportbilsmärket Porsche göra stadsjeepar? Utseendet fick hård kritik. Macan får i stället både ris och ros, bland annat för sin väldigt sluttande bakruta som ska påminna om 911. Jag testar bilen i tyska Leipzig där Cayenne, Panamera och nu också Macan tillverkas. Här har Porsche både en racingbana och off road-bana där Macan får visa vad den går för.

Tre motorer finns att välja mellan, alla sexcylindriga, en diesel och två bensin. Toppversionen Macan Turbo har 3,6-liters V6, bensin med 400 hästkrafter. Bilen ligger stadigt genom kurvorna på testbanan. Den är lättkörd och styrningen tar direkt. Motorn vrålar vid minsta gas. Alla motorversionerna fås med Porsches dubbelkopplingslåda, PDK. Vanlig manuell går inte att få.

Jag testar även Macan S Diesel, 3,0-liters V6 med 258 hästkrafter. Den kvicka, sportiga känslan från Macan Turbo byts ut mot en råstark mullrande långdistansare med ett vridmoment på hela 580 newtonmeter. Testmodellen är utrustad med mjukare styrning, Power Steering Plus, vilket gör att den inte är lika knivskarp i styrningen. Ute på off road-banan passar dieseln bättre, där låg hastighet och trygg kraft behövs i de branta backarna.

Macan har ett off road-läge som med en knapptryckning förändrar gas och växlingspunkter för att passa låg hastighet. Som tillval finns också luftfjädring som ökar markfrigången med 40 millimeter. Dessutom är Macan fyrhjulsdriven. Dieselmotorn passar också perfekt för långkörning med familjen. För att vara en diesel är den imponerande tyst, inget knatter alls.

Jag kör även ute på autobahn, där Macan Turbo visar att hög hastighet är en favoritgren. Bilen blir bara bättre ju högre hastigheten är, och den känns stabil och trygg. Motorn gör knappt väsen av sig och kupén känns tät och varken trafik eller vindbrus stör. Som förare sitter jag riktigt bra. Sportstolarna går att ställa in till perfektion. Takhöjden i baksätet passar den som är längre, men benutrymmet är sämre.

Ytterligare en bensinmotor, Macan S med 3,0-liters V6 och 340 hästkrafter, går att välja. Macan S och Macan S Diesel kostar lika mycket, 595 000 kronor.

Till toppversionen, Macan Turbo, saknas konkurrenter med liknande motor och pris. Dieselmotorn, Macan S Diesel är därför en bättre måttstock. Macan är definitivt både sportig och praktisk, och diskussionen om huruvida Porsche verkligen ska vara familjevänligt folkliga lär pågå minst lika länge som väntetiden för bilen.