Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Politisk återanvändning med Björklund

På akademikerprosa kallas det för triangulering, detta att inta en tredje ståndpunkt som ligger mellan sin egen tidigare (mindre populära) och motståndarens (mer populära).

Annons

På så sätt försvagas motpartens position medan den egna stärks. Det är i alla fall tanken, men strategin är inte riskfri. Börjar väljarna uppfatta politiken som en följa John lek kan effekten mycket väl bli den motsatta. Varför välja kopian när det finns ett original?

Frågan ställs mot bakgrund av oppositionens senaste överenskommelse som rör ett antal viktiga skolpolitiska frågor. Betyg ska införas från årskurs sju och skriftliga omdömen från årskurs ett. Att beskeden presenterades på tisdagen var ingen slump. Tisdagen var Folkpartiet och Jan Björklunds dag. Och man kunde tro att Björklund skulle ta chansen att från scenen i Almedalsparken skämta sönder de rödgrönas utspel. ”Ni kan ju alltid ringa om ni behöver lite feedback”. Men han utnyttjade inte det faktum att oppositionen närmat sig regeringen i synen på skolan.

Nej, FP-ledarens manus lät mest som ett ”best of Björklund” från riksdagens partiledardebatter. Det blev några skvättar här och där: USA är den fria världens vakthund, tack Erlander och Palme för att ni byggde kärnkraften, av Mona Sahlins förnyelse bidde inte en tumme. Och så vidare.

Det enda nya i Jan Björklunds tal var det till synes nyvunna engagemanget för de äldres situation. Får FP bestämma ska det införas garantier som ger gamla rätt att välja fler än en maträtt, i större utsträckning få komma utomhus och makar ska få fortsätta att bo tillsammans.

Man undrar vad KD:s Göran Hägglund tycker om sin allianskollegas nya hjärtefråga. Ler han för kamerorna och knyter näven hårt i fickan?