Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Polis och banker varnar idag: "Se upp för telefonbedrägerier"

Polisen går idag ut med en extra varning om telefonbedrägerier.
Tillsammans med Swedbank, Nordea och SEB genomför polismyndigheten en gemensam informationsinsats för att stärka medvetenheten hos bankkunderna.

Annons

– Internet är ett verktyg i princip alla bedrägerier som sker i dag. Det totala antalet anmälda bedrägeribrott har fördubblats på några år och ligger i dag på över 200 000 per år. Alla myndigheter och organisationer drabbas. Även bankerna är utsatta, även om det är en liten del av det, säger Jan Olsson, nationell expert vid Polisens nationella bedrägericenter, i ett pressmeddelande.

– Du kan skydda dig genom att aldrig lämna ut dina personliga koder eller kontouppgifter och genom att aldrig använda BankID på uppmaning av någon som kontaktar dig.

Lämna aldrig ut dina personliga koder eller kontouppgifter

Bankkunden är i regel bedragarnas måltavla i samband med telefonbedrägerier.

Via telefon hör bedragaren av sig och utger sig för att vara från bank eller en myndighet, och anger olika skäl till att kunden ska använda sitt BankID, sin bankdosa eller lämna ut sina koder. Dessa är nycklarna till kundens pengar.

Går bankkunden i fällan kan bedragaren omgående börja tömma kundens konto.

– Du kan skydda dig genom att aldrig lämna ut dina personliga koder eller kontouppgifter och genom att aldrig använda BankID på uppmaning av någon som kontaktar dig. Du lämnar ju inte ut dina hemmanycklar till någon bara för att personen påstår sig vara reparatör, säger Jan Olsson.

Att bedrägerierna fortsätter är något vi ser mycket allvarligt på

Polisen samlar därför sina krafter och resurser för att tillsammans med Sveriges största banker stärka medvetenheten hos bankkunderna.

– Vi har gått ut brett för att varna kunderna och i april driftsatte vi en ny och tydligare signeringstext i Mobilt BankID-appen – en av flera åtgärder. Att bedrägerierna fortsätter är något vi ser mycket allvarligt på, säger Anna Storåkers, Sverigechef på Nordea, i en presskommentar.

– Genom det fördjupade samarbetet med Polisen och andra banker kan vi öka medvetenheten ytterligare. Vi fortsätter att påminna dig som kund: Lämna aldrig ut dina koder och använd aldrig BankID på uppmaning av någon som kontaktar dig – det är nycklarna till dina pengar, fortsätter Anna Storåkers.

FAKTA: Så skyddar du dig mot bedrägerier

• Lämna aldrig ut dina personliga koder eller kontouppgifter.

• Använd aldrig BankID på uppmaning av någon som kontaktar dig.

• Om du blir misstänksam, lägg på luren och slå själv in numret till bankens kundtjänst för att kontrollringa.

• Om du drabbas – polisanmäl alltid! Anmäl både bedrägeriförsök och genomförda bedrägerier.

Källa: Polisen och bankerna