Annons
Vidare till ltz.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Pisablundern

Det glädjande resultatet i senaste Pisa-mätningen tog bort en del av pressen på skolan. Men nationalekonomen Gabriel Heller Sahlgren strör lite smolk i glädjebägaren i en krönika i Dagens samhälle.

Sahlgren pekar på faktumet att den senaste Pisa-undersökningen var den första som skrevs på dator. Tidigare har eleverna fått använda papper och penna. En ovidkommande sak, kan man tycka. Men resultaten säger något annat.

Sahlgrens granskning visar att tidigare högpresterande länder som Hongkong, Polen, Taiwan, Sydkorea och Japan rasat uppseendeväckande mycket på vissa områden. Det handlar om 20-30 poängs skillnad i ämnen som naturvetenskap, matematik och läsförståelse.

Gemensamt för dessa länder är att de hade dåliga resultat i en datorbaserad testdel av Pisa-provet 2012. Till skillnad från svenska elever, som presterade bättre i datordelen av provet.

Sahlgren ser ingen annan förklaring än att övergången till datorer, som skett i olika takt över världen, har haft betydelse.

Vad betyder det? Att svenska elevers skolresultat förbättras, men att den verkliga kunskapsförändringen är osäker. Delvis kan den bero på ett misstag i provets utformning.