Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Peter har rivit murarna

Kanske borde inte publiken klappa händerna. Kanske borde de tacka Peter Jöback. En kväll med honom är nämligen en kväll mot ytligheten.

Annons

I duetten ”Han är med mig nu” med Annika Norlin 2007 visade Peter Jöback att han har humor. Det var inte alls givet innan dess. Efter torsdagskvällens framträdande är det däremot glasklart.

Peter Jöback är just nu ute på en stor turné. Sällskapet på scenen består av de duktiga musikerna Rickard Nilsson, Charlotte Centervall och Ricard Nettermalm. 30 shower under namnet ”En kväll med” ska det bli. Norge är redan avverkat, nu är Sverige påbörjat och i går var han på Storsjöteatern i Östersund.

Musikalens och Svensktoppens Jöback har tidigare gjort ett fläckfritt, lätt distanserat intryck. Han har varit svår att lära känna och lyckats med konststycket att vara pretentiös och folklig på samma gång. Dessutom har han vägrat komma ut ur garderoben. Jag är inte så säker på om det kan bli så mycket värre än så.

Men den Peter Jöback som vi får se i kväll har rivit murarna. Han är klassens tjockis som blev en bekräftelseknarkande stjärna med tom blick. Han är artisten som använde musiken och teatern för att överleva. Det tog honom 34 år att rensa i den där garderoben, säger han. Äntligen kan han vara sann mot sig själv. Och det märks.

Men Peter Jöback är inte bara allvarlig i kväll. Långt därifrån. Han är jätteglad, och generös med mellansnack. Han berättar roliga historier från karriären om snasktörstande journalister och hur det var att koka knäck i bar överkropp i Veckorevyn.

Peter Jöback försöker också täcka in hela sin musikaliska karriär. För någon som har släppt elva studioalbum och sålt över en miljon skivor finns det givetvis en del att ösa ur. Allt börjar med schlagerlåten ”En sensation” som inte alls blev någon sensation, utan faktiskt en kalkon. Vilket Peter Jöback själv gör ett roligt nummer av. Sedan fortsätter det bland annat med ”Hollow”, ”Sing” och ”Guldet blev till sand”. Covers som ”Everybody hurts” och ”Wicked game” låter bra, men de egna låtarna berör klart mest. Bäst är ”Mellan en far och en son” och ”Ingen skyldighet”.