Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Passagerarplan över Östersund möttes på samma flyghöjd

Faran upptäcktes för sent.

Passagerarplanen möttes på samma höjd – ovanför Östersund.

Kollisionsrisken var ett faktum.

Annons

Flygincidenten inträffade sydväst om Östersund den 2 juli i år.

Två passagerarflygplan, en Boeing 737 från SAS och en Boeing 757 från Finnair, möttes på skärande kurser och på samma höjd i luftrummet, cirka 11 000 meter.

SAS-planet var på väg från Narvik till Oslo och Finnair-planet från Toronto till Helsingfors. Kollisionstillbudet har nu blivit föremål för utredning hos Statens haverikommission samt Luftfartsverket.

– Det ena planet var på väg söderut och det andra västerut. Det jag i nuläget vet är att planen möttes på samma höjd och inte tillräckligt åtskiljda, det vill säga mindre än 300 meter ifrån varandra, säger Carl-Erik Nilsson, tidigare flygledare och numera verksam på Luftfartsverkets säkerhetsavdelning.

• Mindre än 300 meter, men vet ni exakt hur nära det var?

– Nej, det kan jag inte uttala mig om i dagsläget. Det får utredningen visa, säger Carl-Erik Nilsson.

Den tekniska utrustning som ska varna för möten mellan plan fungerade i det här fallet; varningar skickades ut till båda passagerarflygplanen. Planet som fick den första varningen fick order om att gå ner i höjd, men svarade inte på anropet. Då fick istället det andra planet instruktioner om att stiga i höjd. Planet påbörjade stigning men meddelade samtidigt att de hade mottagit en kollisionsvarning.

Av någon anledning så möttes planen alltså ändå på samma höjd.

– En av dom fick direkta order om att ändra på höjden, men det var för sent, konstaterar Carl-Erik Nilsson.

– I vanliga fall varnas planen väldigt tidigt. Allt går också bra om man följer instruktionerna, men här verkar man inte ha vidtagit alla åtgärder.

En stor utredning har nu påbörjats från haverikommissionens sida.

– Dom har redan börjat intervjua folk. Sedan handlar det ju om att samla in data; radar och kommunikationsdata.

Otto Nilsson på Statens haverikommission är fåordig när LT ringer upp.

– Jag kan tyvärr inte säga så mycket eftersom det pågår en utredning. Vi hade ett möte om incidenten i Östersund i fredags och håller nu på att samla in fakta. Det ska göras intervjuer, bland annat med piloterna på planet.

• Kan du säga någonting om själva händelsen?

– Inte mer än att planen möttes på samma höjd. Det finns en utrustning, en censor som varnar planen. Den varnade också dom här båda planen, men det är något som har gått fel den här gången, säger Otto Nilsson.

En Boing 737 lastar ungefär 130 passagerare. Planet som man mötte, en Boing 757, tar runt 280 passagerare.