Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Parkeringspengar kontrolleras dåligt i Östersund

Hanteringen av pengar från parkeringsavgifter kontrolleras inte på ett säkert sätt i Östersunds kommun. Det visar en färsk granskning.

Annons

De förtroendevalda revisorerna i Östersunds kommun har låtit en konsult granska hur pengarna från parkeringsavgifter hanteras och kontrolleras. Konsultrapporten visar att det finns ett flertal brister när det handlar om kontanthantering av parkeringsavgifter. Revisorerna har tagit del av granskningen och ställer sig bakom kritiken.

– Det är allvarliga påpekanden som vi gör, säger Per Söderberg som är revisionens ordförande.

Miljö- och samhällsnämnden är ytterst ansvarig för parkeringsverksamheten men har i en muntlig överenskommelse gett kommunens tekniska förvaltning uppdraget att bedriva verksamheten. Att det inte finns något skriftligt avtal gör att det är mycket svårt att kontrollera om beställda tjänster har utförts och vem som har egentligen har ansvaret.

Kanske ännu värre är att säkerheten inte är tillräckligt bra. Revisorerna anser att de ansvariga måste förbättra säkerhetsrutinerna kring hantering av kontanter och larmsystem. Per Söderberg vill inte gå in på några detaljer eftersom det handlar om hantering av pengar.

– När det handlar om den här typen av verksamhet så finns alltid risker. Och då gäller det att ha rutiner och annat som ger en bra kontroll över verksamheten, säger han.

I konsultrapporten står till exempel att det finns brister som har att göra med dagskassans storlek och att all personal måste skriva under de instruktioner som har att göra med mynthantering.

Ytterligare en brist är att parkeringsverksamheten inte bokförs på ett tydligt sätt.

– Man måste skaffa en bättre intern kontroll och en bättre ledning och styrning på det här området, konstaterar Per Söderberg.