Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

På järnvägen behövs mer än samverkan

Annons

I går följde riksdagens trafikutskott upp den hearing som följde på förra vårens järnvägskaos, med en ny sittning med de främsta företrädarna för sektorn. Bakgrunden till detta möte blev allvarligare än tänkt på grund av den ovanligt tidiga vintern. Ett antal långa trafikstopp med resenärer lämnade åt sitt öde i kalla tåg och många inställda och försenade tåg visar hur allvarlig situationen är.

Nu försöker man efter bästa förmåga att minska kaoset. Stationer ska öppnas, lok och vagnar ska avisas och repareras. Spår ska röjas. Det är mycket som ska fungera i det nätverk som bäst kan liknas vid en processindustri, där alla är beroende av alla andra delar för att varorna – transporterna ska produceras. Uppdelningen är irrationell. Lösningen borde inte vara samverkan, utan sammanslagning. I vinter är ingen lösning i sikte.

Splittringens problem åskådliggörs av godstrafiken på den nya Botniabanan. Som det utfattiga statliga godsbolaget Green Cargo påpekar, så är det något för järnvägsvärlden unikt, att lägga en infrastruktursatsning på de företag som kör loken. När det gamla säkerhetssystemet ATC introducerades, var det inget problem. Det var samma företag som köpte banans baliser och lokens mottagare. Nu när de gamla ljussignalerna ska ersättas av information direkt till lokdatorerna, antas trafikföretagen betala.

Därtill görs det på ett sätt så att några slipper kostnaden. När Norrtåg köpt nya lok slipper de operatörer som vunnit upphandlingen för persontrafiken den kostnaden. Resultatet blir nu förhandlingar, tvister och i värsta fall betydligt mindre godstrafik på den nya banan än vad den är byggd för.

Ett exempel på vad samordning betyder kan inses när godstrafiken i Jämtland räddats genom ett avtal mellan Green Cargo och det kommunägda IBAB:s dotterbolag Inlandståg, om att det lilla företaget tar över godskörningen ända till Ånge. Men i grunden är det mer än samverkan som behövs i järnvägssektorn.