Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

P-plåster gav ung kvinna blodproppar

En ung kvinna skickades hem från en hälsocentral i länet med diagnosen förkylningsastma. Dagen efter uppsökte hon akuten.

En ny diagnos ställdes: blodproppar i lungan, orsakat av P-plåster.

Annons

Händelsen har nu anmälts enligt LEX Maria till Socialstyrelsen. Biverkningarna är anmälda till Läkemedelsverket.

Det var i april som kvinnan insjuknade med plötsliga andningssvårigheter. Symptomen förvärrades och sex dagar senare sökte hon upp hälsocentralen. Där ställdes diagnosen förkylningsastma och kvinnan skickades hem med medicin för detta. Nästa dag hade dock tillståndet förvärrats och kvinnan orkade knappt gå. Hon uppsökte därför akuten och en barnläkare kunde fastställa en ny dagnos; massiv lungemboli, blodproppar i lungan, orsakat av P-plåster.

På Läkemedelsverkets hemsida finns ett avsnitt om just lungemboli i samband med preventivmedel.

Där varnar man bland annat för att risken är störst för de kvinnor som inte har använt kombinerande hormonella preventivmedel förut. Andra riskfaktorer är övervikt, rökning och släkt som tidigare drabbats . Kvinnor över 35 år löper också större risk att drabbas av lungemboli.

Långvarigt stillasittande kan också utlösa blodproppar. Därför rekommenderar Läkemedelsverket att man under behandling och vid långa flygresor regelbundet rör på benen och dricker rikligt med vätska.