Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Östersunds väg mot Melodifestivalen

Nyss: Den sportprofilerade Vinterstaden utan kulturpolitik.
Nu: En vinterstad där kulturen ska prioriteras på den politiska agendan.
Vad hände?

Annons

Kommer ni i håg hur det lät för nästan exakt ett år sedan? Då sade kommunalrådet AnnSofie Andersson att Melodifestivalen inte passade Östersunds profil. Det var sporten som skulle vara den hurtiga Vinterstadens ansikte utåt.

"Vi har valt att profilera och marknadsföra Östersund framförallt via våra idrottstävlingar", sade hon. Då.

Kommundirektören Bengt Marsh försvarade AnnSofies uttalande i Radio Jämtland, med att säga; "Vinterstaden eller Melodifestivalen, det är bara att välja!"

Att kommunen skulle skaka fram minst 900 000 kronor, som det skulle kosta för en stad att hålla i en av melodifestivalens deltävlingar, var i det närmaste otänkbart. Då.

Nu tycks spenderbyxorna ha åkt på. I veckan stod det klart att Melodifestivalen kommer till nybyggda arenan 21 februari 2015. Varför detta lappkast av kommunledningen? Östersunds väg mot landets största musikfest visar att flera olika krafter – kulturen, idrotten, näringslivet och medborgarna – har styrt tillsammans. De kanske inte alltid har varit överens, men det var hit vägen ledde. För frågan om Mellons vara eller inte vara handlar egentligen om så mycket mer än om schlagerdivor och Christer Björkman.

– Att vara ett modernt samhälle år 2014 och inte ha en aktiv kulturpolitik är självmord. Så fruktansvärt ur tiden. Just beskedet om att det blir en melodifestival känns som en skiljepunkt. Jag tror att de kände själva hur dumt AnnSofie Anderssons uttalande var och att det blev en ögonöppnare. Östersunds kommun höll på att måla in sig i ett hörn, säger Björn Höglund.

För tre år sedan bildade Björn Höglund tillsammans med tre andra kulturarbetare från länet, Jens Ganman, Katarina Åhlén och Martin Kjellerstedt föreningen Startskott! Kvartettens syfte? Att sätta kulturfrågorna på agendan i Östersund. På kommunledningens, Länsstyrelsens och alla andra beslutsfattande institutioners agenda. De ville också förbättra arbetsförhållandena för regionens professionella kulturarbetare och göra staden mer attraktiv.

Kanske var det precis då Östersunds resa mot Melodifestivalen började?

I maj 2011 anordnade Startskott! en stor artistgala för att - symboliskt - samla in pengar till ett nytt kultur- och konserthus i centrala stan. Inträdet till galan var en krona per person. 300 kulturarbetare deltog under sex timmar. Publiken vallfärdade till Gamla Teatern som snabbt blev fullsatt. Inträdespengarna tillika startkapitalet lämnades senare över till AnnSofie Andersson på Rådhustrappan.

– När vi drog i gång kampanjen var kulturen en total ickefråga, den existerade inte. Det har definitivt hänt något på den här tre åren och det är vi naturligtvis väldigt glada och tacksamma för. Det hoppas jag att invånarna också är. Det är en helt annan attityd nu, säger Björn Höglund.

– Jag tror att kommunledningen nu har förstått att vårt arbete aldrig har varit till för att hävda oss själva som kulturarbetare utan för att skapa publik verksamhet för folk som inte är intresserade av vintersport, säger Björn Höglund.

Galan efterföljdes bland annat av filmen "Den kreativa staden". Många av de medverkande var med under premiärvisningen på Regina: Kajsa-Tuva Henriksson, Fia Gulliksson, Stefan Kauppi, Lars Sillrén, Micke Mojo, Erica Skogen, Johan Arveli och Daniel Kindberg. Sedan blev det paneldebatt i Storsjöteatern foajé. Programledaren Rickard Olsson var moderator. Debatten gick varm och Östersundsborna var med på noterna. Inte en enda stol var ledig. Många var säkert också nyfikna eftersom de hört att Östersund låg i bottenskiktet av SOM-institutets kulturindex som Rudolf Antoni presenterat under Spektakeldagarna.

Men dessförinnan hade ÖFK:s ordförande och näringslivshöjdaren Daniel Kindberg gett sig in i matchen genom att bekosta en förstudie om ett nytt kultur- och konserthus – för stadens tillväxts skull. Lite senare presenterade han också nästa utmaning för att lösa upp de vattentäta skotten mellan sporten och kulturen: Fotbollsspelarna i ÖFK skulle både utvecklas som människor och bli bättre på planen genom satsningen Kulturakademin. De började med att spela teater, fortsatte med att fördjupa sig i litteraturens värld och nyligen hade de konstutställning på Exercishallen Norr under ledning av Kajsa-Tuva Werner.

I dag är Daniel Kindberg helt övertygad om att riksmedias intresse för ÖFK:s kultursatsning och diskussionen kring den har hjälpt till att sätta kulturfrågorna på dagordningen i kommunen.

– Det har inte varit någon medveten strategi från vår sida, vi har inte lyft frågorna för att få hit Melodifestivalen om jag säger så. Men jag är säker på att det vi gjort har haft betydelse och det hoppas jag verifieras av Startskottsgänget, säger han.

Själv är han mer övertygad än någonsin om kulturen som tillväxtfaktor.

– Om vi inte har ett rikt kulturliv blir vi en fattig stad och ett fattigt län. Det blir ett dött och svagt samhälle som lätt kan utsättas för onda krafter.

Vi lämnar det där uttalandet om att Östersunds profil skulle rimma bättre på sport. Då var då och nu är nu. Melodifestivalen är långt ifrån det enda tecknet på att kulturvinden i Östersunds kommun har vänt. Att det blir ett nytt konserthus är klubbat i fullmäktige. Nu återstår bara att reda ut frågan om var bygget ska ligga. Socialdemokraterna har, med stöd av Miljöpartiet, pekat ut bibliotekstomten som den bästa platsen. 100 miljoner beräknas det kosta.

I slutet av augusti bildades också en separat förvaltning för kultur- och fritidsfrågor. Tidigare hörde frågorna hemma under kommunledningsförvaltningen, men nu ska de behandlas mer självständigt. Kulturen ska prioriteras och lyftas. Det sade kommunalrådet Karin Thomasson, (MP), ordförande i kultur- och fritidsnämnden, i en tidigare intervju i LT.

På många ställen i världen har kultur blivit ett självklart begrepp i de kommunala visionerna. Sedan flera år pratar man om kulturen som en framgångsfaktor som varken kan eller ska mätas i pengar. En statusmarkör, både för att locka inflyttare, stärka den lokala självkänslan och bli ett mer attraktivt resmål för turister.

Melodifestivalen, som Östersundsborna verkar kunna tacka Storsjöyrans kontakter för, kommer hur som helst att bli ett tacksamt evenemang att sola sig i. Förra året lockade varje deltävling runt tre miljoner tv-tittare. I sociala medier skrevs 78 600 inlägg under finallördagen.

Men förhoppningsvis fortsätter Östersunds kulturresa också efter att luften gått ur de viftande ballongerna på arenan.

– Jag vet inte om Östersund har förstått innebörden av sitt resonemang eller om de bara har förstått att de måste ha ett resonemang. Det återstår att se, säger Björn Höglund.

Daniel Kindberg hoppas på uthållighet.

– Det är enormt viktigt att vi nu fullföljer satsningen på kultur på samma sätt som kommunen satsar på idrotten för barn, ungdomar och tävlingsidrott. Den största demokratiska insatsen man kan göra är att se till att människor trivs här och får näring till allt de vill göra.