Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Succéföretaget Lenko har tappat mer än halva omsättningen

/
  • Lenkos grundare Lennart Nilsson är nöjd över affären. I förgrunden syns Johan Grant, Lenko, och nya ägaren Martin Leitner.

Framgångsföretaget Lenko har tappat mer än halva omsättningen de senaste åren. En anledning är att bolaget har haft svårt att hävda sig på den europeiska marknaden.

Annons

Under nästan hela 2000-talet har koncernen Lenko gått som tåget. Flera gånger har LT berättat om nya stora ordrar som det Östersundsbaserade företaget lyckats ta hem.

Men den sista tiden har varit betydligt tuffare för koncernen Lenko. Omsättningen har minskat kraftigt, från toppnoteringen 231 miljoner kronor 2008 till det senaste bokslutets 94 miljoner kronor.

En förklaring till tappet är att många alpina anläggningar valde bort investeringar i snötillverkning när finanskrisen slog till. De som hade råd att investera satsade ofta på annat än snökanoner.

– När man utvecklar en alpin anläggning så handlar det ju om fler saker än bara snö. Både liftar och boende måste hänga med i investeringarna. När man kommer till en viss gräns är det inte längre snön som är den kritiska punkten utan att anläggningarna måste bygga ut boendet för att fortsätta utvecklas, säger Lenkos marknadschef, Henrik Skoglund.

Ytterligare en faktor som gjort att Lenko inte har gått så bra de senaste åren är att företaget har tappat marknadsandelar.

– Jag upplever det som att vi inte har lyckats leverera kompletta lösningar och har fallit ur upphandlingar av den anledningen.

Henrik Skoglund berättar att många som investerar vill kunna köpa både lift och snötillverkning från samma leverantör när de ska anlägga en ny pist. Han tror att uppköpet av Lenko ska ge den typen av fördelar framöver.

Annons