Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Lastbilsförare får jobb direkt efter utbildningen

/
  • Linda Blom från Lillholmsjö går tredje året på transportutbildningen för att bli lastbilsförare. Att det är alkolås på bilen är i dag en självklarhet.
  • Daniel Paulsson fick hålla tunga rätt i mun när han skulle stapla timmer. Han går sista året på transportutbildningen.
  • Linda Blom från Lillholmsjö går tredje året på transportutbildningen för att bli lastbilsförare. Att det är alkolås på bilen är i dag en självklarhet.
  • Joakim Olsson från Andersön ska bli lastbilsförare och han drömmer om att köra timmerbil eller långtransporter. Jobb får han hur som helst efter utbildningen.
  • Tord Gustafsson, lärare på transport, gläds åt att Åkerinäringens dag blivit av för första gången.
  • Vad händer när bilen rullar runt och hur känns det....
  • ... ”Det var en riktig häftig känsla och nu vet vi att bilbältet är räddningen”, säger Hannes Holm Lindström, Tobias Olsson, Jesper Jonsson och Daniel Westerberg fyra transportelever som vågade prova

En elev som utbildar sig till lastbilschaufför kan vara säker på att få ett jobb direkt efter utbildningen.

Men platserna är för få, alla ungdomar som söker kommer inte in.

Annons

För första gången anordnades under lördagen en Åkerinäringens dag, allt för att kunna samla så många yrkesgrupper som möjligt på ett och samma ställe på utbildningsområdet i Furulund, strax utanför Östersund.

– Att inbjuda till en lastbilsmässa är det bästa man kan locka eleverna med på en lördag, hävdar Tord Gustafsson från Jämtlands gymnasieförbund. Lastbilschaufför är ett bristyrke i dag och det kommer många pensionsavgångar inom kort.

Tord Gustafsson pekar också på den bredd som utbildningen ger där eleverna kan köra timmerbil, godstrafik och de får även lära sig vintervägkörning.

– Det gör att de kan ta jobb hos små åkerier också, säger han, de blir verkligen anställningsbara.

Tord Gustafsson är lärare på transportutbildningen samtidigt som han är brandman och räddningsledare på deltid i Krokoms kommun.

Joakim Olsson tittar runt bland lastbilarna tillsammans med pappa Torbjörn, att Joakim ska bli lastbilsförare råder ingen tvekan om.

– Jag går i ettan nu, säger han, jag har alltid tyckt om motorer. Att köra lastbil är stort och vräkigt, det är tufft på något vis.

Nu drömmer han om att få köra timmerbil eller kanske långtransporter efter utbildningen. Men än så länge är det bara teori, det blir först nästa årskurs som han får börja köra på allvar.

Han står och tittar på det precisionsarbete som utförs av en förare som staplar kubbar med en lyftgrip på lastbilen. Ett riktigt pillergöra verkar det vara.

Här finns även representanter från IQ-projektet som tagit initiativ till att Jämtlands gymnasieförbund installerat alkolås i de fordon som används i trasportutbildningen.

Skolan jobbar aktivt för att få ungdomar att förstå att alkohol och trafik inte hör ihop och för att utbilda eleverna i att använda alkolås.

– I de nya bilarna finns alkolås inmonterade redan men i de äldre behövs det göras en satsning på 12 000 kronor per bil, säger Lena Carlsson från Åkeriföreningen. Och gymnasieförbundet har tagit den kostnaden och det gläds vi åt.

Linda Blom från Lillholmsjö går tredje året på transportutbildningen. Men hon är ensam tjej i sin klass. Här råder inga tvivel, hon vill köra lastbil.

– Jag vill kunna stå på egna ben efter utbildningen, säger hon, vill man jobba så finns det jobb i den här branschen.

Annons