Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Lång tågdebatt i landstingsfullmäktige

/
  • Regionrådet Robert Uitto var ordentligt upprörd när en motion om ungdomsarbetslöshet diskuterades.

Landstinget borgar för köp av gamla Pågatåg från Skåne, men sex motorvagnståg, från Värmland, har redan köpts in av Norrtåg själva.

Annons

Sällan har det funnits sådant engagemang bland politiker när det gäller tåg.

Klart är att Norrtågs ordförande Thomas Hägg haft en turbulent tid sedan tågen började krångla.

Nu visar det sig att Norrtåg redan har blivit ägare till sex reservtåg som funnits övertaliga i Värmland. Det är dieseldrivna motorvagnar av den typ som används på Inlandsbanan.

Det skriver nsd.se, som även berättar att Norrtåg anger kostnadsramen till allt från 1 euro till 600 000 euro, alltså från 8 till 5,2 miljoner för de sex motorvagnstågen. Det är också de första tågen som Norrtåg själva äger.

Att tåg engagerar visade sig också under landstingsfullmäktige i onsdags då beslut skulle fattas om en borgen för att köpa gamla Pågatåg från Skåne, för att ha reservtåg då de ordinarie tågen står på verkstaden.

– Det är inte tågen som är riskfaktorn, slog Thomas Hägg (S) fast på fullmäktige utan driften. Då handlar det om den statliga finansieringen och operatören. Vid en ny upphandling kan det bli dyrare.

LT har tidigare berättat att Moderaterna i landstinget inte går med på någon borgen på grund av dåligt underhåll av de gamla Pågatågen och risk för att det inte finns reservdelar.

– Med ett underskott på 130 miljoner är vi inte beredda att borga för 30 år gamla tåg, det ger inga bra signaler, säger Christer Siwertsson.

Men Thomas Andersson (C) som sitter i Norrtågs styrelse menar att de gör allt som står i deras makt för att få tågen på banan. Han vill också ha ett klarläggande om det kommer att kosta landstinget 14 miljoner om de borgar.

– Vi belastar inte vår budget med detta beslut, men går Transitio i putten då införlivas borgensåtagandet, säger Harriet Jorderud.

– Men vi har ett ansvar för tågen och vi har varit överens om att satsa på mer tågtrafik i regionen. Pågatågen går redan i Norrland, vi hyr dem, men nu vill Transitio köpa dem.

Hon slår fast att det handlar om ett borgensåtagande, inga pengar ska alltså tas ur budgeten.

Thomas Andersson säger att de fakta han känner till inte stämmer med Christer Siwertssons.

– Det är ordning och reda i Norrtåg, detta är ett medvetandegörande av att problem finns, säger han. Just nu pågår förhandlingar helt avtalsenligt om skadestånd och vite då de nya tågen inte går.

– De övriga nitton landstingen kan väl inte ha fel. De borgar också för tåg som vårt gemensamma bolag Transitio ska köpa, säger Harriet Jorderud. Det är synd att du Christer Siwertsson underkänner Norrtågs arbete.

Beslut om borgen togs efter votering med 41 jaröster mot 11 nej. Folkpartiet var splittrad i frågan medan Moderaterna reserverade sig.

Mer läsning

Annons