Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Green Cargo lägger ned verksamhet

/
  • Green Cargos kunder som lastar godstransporter i Östersund, Krokom/Hissmofors eller Jämtlands Sikås kommer inte längre att kunna frakta sina varor med godståg från Jämtland. Green Cargo ska i stället satsa på Ånge som omlastningsställe.
  • Anledningen till den förändrade godstågstrafiken är att godsvolymerna från norra och västra Jämtland är för små.– Vi kan inte köra godstågstrafik som är olönsam, säger Green Cargos informationsdirektör Mats Hollander.

Inom kort kommer godstågstrafiken i Jämtland att reduceras kraftigt. Tågfraktsbolaget Green Cargo lägger ned omlastningscentralerna vid Östersund, Krokom/Hissmofors och Jämtlands Sikås. I fortsättningen kommer endast två godståg i veckan att köras från Krokom/Hissmofors.

Annons

De tågtransporter som blir kvar efter att förändringen är genomförd är godståg med skogsflis från Krokom, som kommer att köras två gånger i veckan. Men övriga kunder i länet som har skickat gods från någon av de tre omlastningscentralerna kommer inte längre att kunna transportera gods med tåg från Jämtland. Enligt uppgifter i ett internt brev som LT tagit del av berör förändringen knappt tio företag med verksamhet i Jämtland, samt några transportföretag.

Förändringen ska träda i kraft senast i december 2010. Green Cargo satsar nu på så kallade intermodala transporter, vilket innebär kombinerade väg- och järnvägstransporter. För de företag som lastat i Östersund, Krokom/Hissmofors eller Jämtlands Sikås blir det i fortsättningen lastbil till Ånge.

Green Cargos informationsdirektör Mats Hollander bekräftar att det blir en förändring av godstrafiken.

– Vi ska satsa på Ånge som omlastningspunkt. Anledningen är att det är för små godsvolymer från norra och västra Jämtland för att vi ska köra tåg. Vårt förslag är att man kör lastbilstransporter till Ånge, där man lastar om och så kör godståg vidare söderut, säger Mats Hollander.

– Vi tycker det är bättre att satsa på Ånge och ha fler avgångar därifrån, fortsätter han.

Enligt Mats Hollender har det varit låga godsvolymer i Jämtland under en längre tid.

• Ni är ett företag som hävdar att ni tar stor hänsyn till miljön. Hur går det ihop med ökade lastbilstransporter?

– Vi kan inte köra godstågstrafik som är olönsam. Vi vill inte helt lägga ned godstågen utan försöker hitta andra lösningar. Vi kör tåg längs de längre sträckorna, och lastbilstransporter på de kortare sträckorna. Det här är en bra miljölösning som kommer att öka även i Europa, säger Mats Hollander.

Alternativet, menar han, är att helt lägga ned godstågstrafiken och köra lastbilstransporter hela sträckan.

• Hur ser ni på järnvägstransporter i ett långsiktigt perspektiv? Är det inte något man borde satsa mer på?

– Vi ser ju att det finns ett ökat intresse från allt fler företag att öka järnvägstransporterna. Men för att klara det måste vi öka lönsamheten, säger Mats Hollander.

Det är oklart hur det blir för kunderna i Gällö, Kälarne, Johannisberg, Östavall och Bräcke. I det interna brevet står att Green Cargo försöker utveckla järnvägslösningar under förutsättning att volymerna ökar.

Annons