Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Fjällbrynt kostade 110 miljoner kronor

Milko sålde Fjällbrynt för 110 miljoner kronor. Det bekräftar källor inom mejerikoncernen.

Annons

I går torsdag blev det offentligt att Milko säljer sitt varumärke Fjällbrynt till Foodmark Sweden. Affären innebär att de båda parterna har ingått flera stycken olika avtal. Själva köpeskillingen landade alltså på omkring 110 miljoner kronor.

Milko och Foodmark Sweden har även kommit överens om att samarbeta under en lång tid framöver. Till exempel så har Milko förbundit sig att sälja råvara till Foodmark för att Fjällbrynts olika produkter ska kunna produceras.

För Milkos del innebär försäljningen viktiga pengar in i koncernen. I slutet av oktober månad räknade ledningen med en förlust under 2010 på cirka 120 miljoner kronor. En stor del av förlusten har uppstått i samband med de stora rationaliseringar som just nu genomförs. Det handlar bland annat om nedläggning av mejerierna i Sundsvall och Karlstad.

Försäljningen av Fjällbrynt gör att 2010 års bokslut i Milko inte blir så dystert som annars. Affären borgar också för att Milkos bönder kan räkna med ytterligare en höjning på avräkningspriset under början av nästa år.

Foodmark Sweden hade under 2009 en total omsättning på drygt 400 miljoner kronor och till bolagets mest kända produkter hör varumärkena Rydbergs och Mills.

Mer läsning

Annons