Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

"De kan fortsätta med sin hobby"

/
  • Helen Lindqvist, handläggare på Naturvårdsverket, menar att tolkningar av deras utredning i flera fall är felaktiga.

Hemsida, facebookgrupp och protestlista.

Upprördheten kring Naturvårdsverkets bilskrotsrapport går inte att ta miste på.

– Rapporten har både missförståtts och feltolkats, säger Helen Lindqvist, handläggare på Naturvårdsverket.

Annons

– Det finns inget som hindrar att man mekar med bilen eller tar delar från andra fordon, det klassas inte som illegal skrotning.

Helen Lindqvist på Naturvårdsverket uppger att många hobbymeckare fått en felaktig uppfattning om vad rapporten handlar om.

– Det har skett ett missförstånd. Utredningen har feltolkats och många berörda har inte läst rapporten själva utan gått på det som återgetts i media.

Men avsikten är alltså att stoppa illegala verksamheter?

– Ja, men vi vill inte förstöra hobbyn för de entusiastiska veteranbilsägarna. Självklart ska man få fortsätta att meka och plocka delar från sin bil. Det vi menar med illegal bilskrotning handlar i första hand om personer som utger sig för att vara auktoriserade bilskrotare men som saknar tillstånd, och där privatpersoner lämnar sin uttjänta bil i god tro.

• Vad finns det för faror med att avveckla bilar utan legitimitet?

– Det ska vara lika för alla, annars kan man dra nytta av att som obemyndigad skaffa sig konkurrensfördelar. Dessutom klassas en uttjänt bil som farligt avfall och man riskerar att utsätta miljön för fara om bilkomponenterna inte omhändertas på ett riktigt sätt.

• Som hobbymeckare behöver man alltså inte oroa sig för att behöva sluta med sin hobby?

– Nej, det vi vill komma åt är de som i större skala olagligt skrotar bilar.

Mer läsning

Annons