Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Östersund behöver slå isär kultur- och fritidsnämnden

Annons

Östersunds kommuns kulturpolitiska organisation är felkonstruerad. Det är dags att slå isär kultur och fritidsnämnden till två politiska nämnder och två förvaltningar. Dagens organisation hämmar såväl kultur som fritidsliv och bygger in motsättningar och kompromisser i systemet.

Den viktigaste frågan för Östersunds kommun de kommande åren är att skapa förutsättningar för inflyttning. Grunden för inflyttning är jobb och därmed företag. Valfrågan nummer ett för mig som Centerpartist är därför behovet av ett bättre företagsklimat.

Till kommunala åtgärder för ett bra företagsklimat hör i min värld ett bra kulturklimat. Ett rikt och brett kulturliv gör livet rikare och roligare när man inte jobbar, och sätter sin prägel på en stad eller en ort. Ger den höjd, om man så vill.

Och det offentliga kulturklimatet behöver verkligen bli bättre i Östersund. Vägen dit måste bland annat gå genom att kommunen organiserar om. Att slå isär kultur och fritidsnämnden till en kultur och en fritidsnämnd med egna chefer och budget tjänar både kultur och fritid på.

Jag satt i drygt två år i Kultur och Fritidsnämnden och kunde konstatera att den duktiga förvaltningen givits ett närmast hopplöst uppdrag. För det första är dagens sammanslagna nämnd bara en utförarnämnd, vilket betyder att mycket reell makt över kultur och fritidssektorn i Östersund ligger i andra politiska beslutsorgan. Hos de som äger fastigheter, driver skolverksamheter och så vidare.

För det andra lyfter kommunchef och kommunpolitisk ledning frågor upp och ner i systemet efter eget gottfinnande. Arenor är dyra och beslutas någon annanstans. Men driftskostnaden sköter nämnden. AV-centralen var i huvudsak en skolangelägenhet men låg i nämndens budget. En känd ångare låg och skvalpade i nämndens budget och konkurrerade om ett krympande utrymme med folkbildningsanslag, kommunal musikskola och lokalbidrag till bygdegårdar. Exemplen var och är många.

För det tredje skapar den konstlade konstruktionen kultur och fritidsnämnd återkommande konfrontationer mellan kultur och fritidssektorns respektive företrädare. Alla försöker undvika motsättningen som pesten, men tro inte annat än att det finns där hela tiden. Förlorarna på detta finns i större utsträckning i kultursektorn än i fritidssektorn, men det finns förlorare på båda sidor. Kulturhusfrågans segdragning och basketens lokalproblem är två aktuella exempel.

Det finns sannolikt skäl att se över hela kommunorganisationen i Östersund. Den är bitvis ett lapptäcke av en gammaldags beställar- utförarmodell som allt fler modifierat eller förändrat. Ett givet första steg är att ge Östersund en Kulturnämnd och en Fritidsnämnd vid sidan om varandra. Nämnder med eget fullt verksamhetsansvar och resurser som i dag ligger spridda över andra nämnder och förvaltningar.

Bosse Svensson, fullmäktigekandidat för Centerpartiet i Östersund

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel