Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Organiska former gestaltar samverkan

/
  • Med hjälp av pelarnas slingrande glasstänger vill konstnären sprida ljuset i lokalen och samtidigt ge en känsla av en högre takhöjd.

I dag invigdes konstverket "Living together" på nya Certus. Konstnären Elisabeth Henriksson var själv på plats och berättade om sin konstnärliga gestaltning.

Annons

På beställning av Statens konstråd, representerat av Anna Lindholm, har Elisabeth Henriksson utfört konstverket som består av två delar. Det utgörs dels av en tio meter lång glasvägg som bildar rumsdelare mellan matsal och entrégång, dels av en mängd glasgirlanger som vindlar sig från pelare upp emot taket.

Konstnärens utgångspunkt har varit "samverkan", ett begrepp som i hög grad kännetecknar verksamheterna inom Certus. Tanken är att "Living together" ska ge en föreställning om alltings samband och samverkan.

– Jag började med att fundera på vad det är man gör i lokalerna och valde att också jobba med samverkan. Fast på ett annat sätt, jag fokuserade på saker som ekosystem och blodomlopp, säger Elisabeth.

– När jag blev inbjuden att skissa på förslag till utsmyckning av lokalen kände jag att jag ville jobba med att få in ljus från fönstret, höja taket och åstadkomma en känsla av lugn, fortsätter hon.

Elisabeth berättar att problemet med lokalen var att matsal och entré blandades ihop.

– Därför har jag jobbat med en avgränsning för att få ett lugnare utrymme.

Den halvtransparenta glasväggens motiv består av ett stort grenverk och glasstängernas organiska former som strävar uppåt ger ett livaktigt intryck.

Hur har arbetet med glaset gått till?

– Väggens screentryck är från början en tuschskiss på en liten plastbit, det var fantastiskt att se när den förstorades upp. Det är ett företag som har gjort själva trycket och ett annat som har laminerat. Stängerna har jag format för hand av varmt glas i en glashytta, förklarar Elisabeth.

Hade du en klar bild redan från början av hur det skulle se ut eller fick det växa fram efter hand?

– Under skissperioden fick det ju växa fram, men sedan jag presenterat förslaget och det blivit godkänt gick det ju inte att ändra på något, svarar hon.

Elisabeth Henriksson är glaskonstnär och har studerat vid Konstfacks linje för keramik och glas. Hon är född 1975, uppvuxen i Luleå, men bosatt och verksam i Stockholm. Glasstängerna som Elisabeth har gjort till "Living together" är en utveckling av det tidigare verket "Frusen skog".

Du har sagt att du "gör skog oupphörligt", vad menar du med det?

– Ja, det har jag sagt någon gång. Vet inte om det har att göra med att jag kommer från Norrbotten, eller så står kanske skogen för något annat. Jag får en känsla av att jag förnyar samma sak hela tiden, men så är det nog ofta när det handlar om skapande, avslutar Elisabeth.

Mer läsning

Annons