Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ordning på våra vägar

Annons

Moderaterna Catharina Elmsäter-Svärd och Saila Quicklund försöker skrämma väljare med socialdemokraternas skatteförslag. De skriver att de krävt besked av Stefan Lövfen utan att få svar. Då har de inte lyssnat på vad han säger.

Socialdemokraternas besked är tydligt. Vi vill införa en avståndsbaserad vägslitageavgift för alla lastbilar som kör på svenska vägar. Vi gör detta för att finansiera ny infrastruktur, få ordning och reda på vägarna och förbättra miljön.

Sverige behöver öka investeringarna i infrastruktur. Tågkaoset kostar samhället fem miljarder kronor om året enligt Trafikverket. Även vägarna i Sverige måste förbättras. Bara i år skär högerregeringen ner 770 miljoner kronor i vägunderhållet. Skogsindustrin anger att man förlorar närmare en miljard kronor per år på vägarnas bristande bärighet.

Genom intäkterna från vägslitageavgiften kan vi förbättra vägar och järnvägar, investera i ökat underhåll och bärighet. Investeringar i infrastruktur är en del av socialdemokraternas jobbstrategi för att Sverige ska uppnå EU:s lägsta arbetslöshet år 2020. Bättre infrastruktur gynnar arbetspendling och industrins godstransporter. Det skapar även många jobb i anläggnings-, maskin- och åkeribranscherna.

Ett annat viktigt skäl att införa avgifter är att skapa ordning och reda på vägarna. Idag kör tusentals lastbilar illegalt i Sverige. Hälften av alla lastbilar på svenska vägar är utlandsregistrerade. Det innebär att de inte betalar någon skatt i Sverige. Med vägslitageavgiften kommer även utlandsregistrerade lastbilar få betala för att de använder svenska vägar. Det kommer också att minska den oseriösa lastbilstrafiken och bidra till en högre trafiksäkerhet.

Vägslitageavgiften är mer konkurrensneutral än exempelvis höjningar av dieselskatten. Det missgynnar åkerier i inrikestrafiken, som inte har möjlighet att tanka billigare bränsle i utlandet.

Avgiften bidrar också till bättre miljö genom att nyare lastbilar, med bättre avgasrening, får en lägre avgift. Det driver på utvecklingen mot en mer miljövänlig fordonsflotta och gynnar även de mest trafiksäkra lastbilarna.

Vägslitageavgiften finns redan i länder som Tyskland, Polen, Frankrike, Österrike, Tjeckien, Slovakien, Ungern och Schweiz. Belgien inför en avgift 2016. Europas starkaste ekonomi, Tyskland, har en vägslitageavgift sedan 2005.

Jobben i Sverige kräver investeringar i infrastruktur. Vi vill ha ordning och reda på våra vägar. Tillsammans med bättre miljö är de starka argument för vägslitageavgift.

Gunnar Sandberg (S), riksdagsledamot

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel