Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Orden vi inte orkar höra 2014

Selfie och twerka - knappt gör nyorden entré förrän vi tröttnar på flera av dem. Här är begreppen som det gått inflation i.

Annons

"Skickar en selfie pga stolt. Hashtag snygg." Känner du igen nyorden? Det svenska folket håller som bäst på att embrejsa en helt ny skörd av begrepp. I december förra året utökade Språkrådet och Språktidningen svenskan med 40 färska uttryck. Men flera av modeorden har bara hunnit sticka in ett fonem i människors medvetande innan de döms ut igen. Medan man just lade till ordet selfie på listan över svenska nyord är folk i England redan utleda på begreppet.

– Ju snabbare ett ord blir populärt desto snabbare faller det också i rankningen efteråt, säger Patrik Hadenius, chefredaktör på Språktidningen.

Fånga upp och rata

När Time Magazine nyligen frågade sina läsare vilka ord som inte får följa med in i 2014 hamnade twerka, hashtag och selfie i topp – välanvända även i Sverige.

– Det finns en liten eftersläpning men vi är otroligt snabba på att både fånga upp och rata ord. När de här orden nu förkastas i anglosaxiska medier kommer de snart att ifrågasättas här också, säger Patrik Hadenius, som gillar selfie men stör sig på hashtag.

– När man säger det för att visa att man hänger med, i ett samtal. "Hashtag: snygg". Det låter som vuxna som tror att de pratar ungdomsspråk.

Arbetslivets buzzord

Att nya ord tillkommer är naturligtvis en del av språkets process. Modeorden delas ofta in i två kategorier. Den ena hänger ihop med ett fenomen. Plötsligt pratar alla om supervalåret. Eller 5:2-dieten. Den andra kategorin rör ord som beskriver oföränderliga värden. Det kan handla om att vi svarar "men eller hur" i stället för "jajamensan". Eller att politiker säger finanser i stället för pengar. Lars Melin, docent i nordiska språk, har nyligen skrivit om arbetslivets så kallade buzzord, i boken Money Talks (Morfem förlag).

– Chefen pratar om att personalen är vår "viktigaste resurs" och marknadschefen säger att vi måste jobba "kundnära". Nu är det en massa flygtermer som går runt också, man säger "flyger under radarn" och "landa på".

Långlivad snackis

Andra ord som Lars Melin menar ökar i användning är bland annat skaver, ett ord från kultursidorna, "all in" och sist på bollen. Ord som i stället minskat i användning är kaxig, realtid, finlir och sexig.

– Själv undrar jag när ordet snackis ska dö. Det är ett modeord som verkligen har hållit i sig, säger Lars Melin.