Annons
Vidare till ltz.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Oppositionens hemmasnickrade problem

Vänsterpartiets Lars Ohly nämnde inte de rödgrönas förslag om kilometerskatt på lastbilar när han på måndagen intog stortorget i Östersund.

Och det är klart, prata om något som saknar färdiga svar är inte det lättaste. Fast då skulle man kanske ha väntat med att lägga fram förslaget från första början och därmed undvikit de jobbiga frågorna ...

Efter de rödgröna presenterade sin skuggbudget har tidningarnas insändarsidor fyllts med arga artiklar som berättat vad en kilometerskatt skulle innebära för landsbygden: i bästa fall ett dråpslag, i värsta fall döden. Och det enda oppositionen kunnat göra är att, likt Lars Ohly i dagens LT, ge svävande svar om skattens utformning. ”En sådan skatt måste utformas så att den inte slår ut verksamhet på landsbygden där det inte finns alternativ till vägtransporter”, säger V-ledaren.

Tanken tycks vara någon slags geografisk differentiering. Men går det verkligen, vad skulle EU-kommissionen säga om ett sådant system?

Frågan är jobbig och blev inte direkt mindre besvärlig av beskedet att logistikföretaget Green Cargo planerar kraftiga nedskärningar av den spårbundna godstrafiken i länet.

Oppositionen borde ha behållit förslaget om kilometerskatt i byrålådan tills dess att valet var vunnet och frågan ordentligt utredd.