Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Visa ett tydligt alternativ

/
  • Seko varnar för att en privatisering av Banverket ger sämre säkerhet och ökade kostnader. Sossarna bör ta intryck av detta.  Foto: SCANPIX

Socialdemokraterna går kräftgång i opinionen. Många ser inte den stora skillnaden mellan sossar och moderater.

Annons

 Delvis kan det förklaras av sossarnas egna tillkortakommanden i bonusvärlden. Järnvägen är ett annat exempel där man borde erkänna sina misstag och lyssna på facket som har goda argument på sin sida.

Moderaterna lägger sig nu så nära sossarna som de bara kan genom en politisk metod som kallas triangulering. Man vill få väljarna att tro att ett regeringsskifte inte skulle betyda någon skillnad. Sossarnas uppgift nu måste vara att visa motsatsen.

Det är sant att regeringen varit passiv, och att oppositionen vill mer. Men kritik kan även riktas mot det socialdemokratiska partiet. Rådslag och omprövningar i all ära. Nya småföretagsstöd kan behövas, men de klarar inte den här krisen.

Det nya förslaget om ROT-avdrag även till hyresfastigheter är i alla fall välkommet. Men socialdemokraterna måste våga vara tydligare än så. Något som gläder mig är att man äntligen säger ifrån när regeringen vill avreglera de sista resterna av järnvägsmarknaden.

Tidigare har sossarna själva genom delningar av SJ drivit på i en riktning som gör produktionen av järnvägstjänster mindre effektiv och därmed dyrare. Jag hoppas att man nu säger nej även till förslaget om en bolagisering av Banverket Produktion.

Facket Seko kampanjade i veckan med goda argument. Men en utveckling som redan provats och avfärdats i länder som Storbritannien och Nya Zeeland tycks svår att stoppa när liberala ideologier har fäste i företagsledningarna redan innan riksdagen fattat sina beslut.

Sekos Företagsfack vid Banverket har uppseendeväckande siffror att peka på som ett resultat av införandet av en beställar-utförarmodell i spårunderhållet. 1998 hade man 6 500 anställda. 2008 var man lika många, men produktionspersonalen hade minskat med 1 500 personer medan administrationen ökat i motsvarande grad!

Vi får betydligt mindre jobb utfört i detta beställarsystem än i det gamla!

Erfarenheten från Storbritanniens privatisering visar att anslagen snabbt fördubblades, utan att mer jobb utfördes. Men det krävdes en allvarlig olycka som orsakats av bristande underhåll innan det åter förstatligades.

I Sverige har, som ett resultat av konkurrensutsättningen 2002, elolyckorna bland personalen blivit fler. Från två döda de fem åren före 2002 till nio döda de fem åren därefter. Vi är tillbaka på 70-talsnivå i säkerheten och det är bara på järnvägen säkerheten försämrats i elbranschen.

Kan sossarna visa ett alternativ till den borgerliga avreglerarvägen finns goda chanser att vinna valet.

Mer läsning

Annons