Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Vi behöver gröna alternativ

/

Länge betraktades flyget som en nationell statussymbol, ett slags statlig penisförlängare, om man så vill.

Annons

Att äga en vackert glänsande flygplansflotta markerade modernitet, ekonomiska muskler, en vilja att driva utvecklingen. När SAS i början av 50-talet introducerade sina polarrutter var det allt annat än rutin att transportera skandinaver raka spåret från Köpenhamn till Humphrey Bogarts Los Angeles.

Även i dag kan man se exempel på hur nyrika stater materialiserar sina framgångar i nationella flygbolag. De som angjort Dubais enorma lufthamn får knappast intrycket att de precis har landat i ett litet emirat motsvarande Dalslands storlek; där står långa rader med de största och senaste (och dyraste) flygmaskinerna, de flesta märkta ”Emirates”.

Numera återstår inte mycket av den forna glansen. Flyget är ett transportslag i mängden och har du otur blir du inte ens bjuden på en macka. Det som har förlorats i service har dock vunnits i form av lägre priser. Det nya folkflyget innebär att man inte längre behöver tillhöra samhällets övre skikt för att ha råd att resa långt. På så vis knyts världen närmare och människor berikas med nya upplevelser och möten.

Men, och det är ett ovedersägligt faktum, flyget är smutsigt, det bär inte sina egna utsläppskostnader och lite tyder på att dess utsläpp kan reduceras med enbart tekniska landvinningar.

Det isländska askmolnet har inte bara ställt till oreda, det har också gett oss en pedagogisk översikt över dagens flygande. En normal dag genomförs 28 000 kommersiella flygningar i Europa. Hur mycket av denna trafik skulle kunna dirigeras om till snabbtåg? Tittar man på Sverige är det svårt att överhuvudtaget motivera inrikes flygtrafik söder om Stockholm (Gotland undantaget). Detsamma gäller förstås andra urbana delar av kontinenten. Att bedriva luftburen linjetrafik mellan till exempel Paris och Bryssel (26 mil) är ett vansinnigt men konkret exempel på att marknaden inte är förmögen att själv reglera flygets klimatpåverkan.

Hade det funnits ett grönt och snabbt transportsätt hade en hel del av de flygplan som nu står parkerade runt om i Europa kunnat ställas för alltid. Men först krävs vettiga alternativ. Bygg hastighetsbanor!

Mer läsning

Annons