Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Vi är alla människor

Annons

Det sägs att inga krig är så förfärande som inbördeskrigen, där granne ställs mot granne. För hundra år sedan var klassmotsättningar orsak till krig i länder som Finland och Ryssland. Men det sammankopplades med nationalism och etniska motsättningar. Inget är så svårt som nationalism och etniska skillnader. Det ligger bakom de flesta krig i modern tid. Så bra då att Finland med sin tvåspråkighet faktiskt blivit ett föredöme för hur minoriteter ska behandlas. Och så bra då att Sverige behandlat sina minoriteter anständigt, någorlunda anständigt.

Alla samer skulle inte hålla med mig här. I sametinget är motsättningen tydlig mellan renskötande och icke renskötande samer. Det framgick när jag lyssnade till den allmänpolitiska debatten i sametinget som hölls i Sundsvall i förra veckan. (Fast inlägget på samiska förstod jag förstås inte). Än i dag märks exempelvis motsättningar mellan de samer som för 90 år sen tvångsförflyttades från Karesuandoområdet söderut, och andra samer.

Därför blev jag förvånad när Västerbottenskuriren meddelade att en enig arbetsgrupp inom same- tinget, med alla partier representerade, lägger ett förslag om att samebyarna ska öppnas även för icke renskötande samer inom byns område. Det innebär att rättigheter till jakt- och fiske kommer att delas ut efter etniska riktlinjer i stället för att som i dag följa rennäringens utövare. Vi får väl se om enigheten står sig när beslut ska tas i höst. Och vad regeringen säger.

För beslutet lär inte vara okontroversiellt bland den icke-samiska befolkningen heller. Det märks om inte annat på VK:s hemsida. En medborgarrätt som kopplas till blodsband känns onekligen gammaldags. Även om – det ska erkännas inga andra än det egna folket rimligen kan definiera vad som är ett folk.

För att ta ett avlägset exempel. I Palestina anser många israeler att det inte finns något palestinskt folk. Det skapades, menar de, av motståndet mot staten Israel. Motargumentet från palestinsk sida är att det inte finns något judiskt folk. Intressant nog ligger det en del i det. Den israeliske forskaren Shlomo Sand diskuterar saken i boken Skapandet av det judiska folket (Voltaire Publishing). För att sprida bilden av att ”ett folk utan land fått överta ett land utan folk”, gällde det att visa en rätt till landet som byggde på flertusenårig tradition. Även om det inte var samma folk utan snarare samma religion det handlade om.

Men redan i dag, 63 år efter Israels bildande är frågan egentligen överspelad. För det finns ett israeliskt folk eftersom de känner sig som ett folk. Precis som det finns ett palestinskt, som har en längre hemortsrätt i dagens Palestina. En anständig lösning borde innebära ett land för två folk. Går inte det så måste det bli två länder. Och ockupationen måste upphöra.

När ska då nybyggarnas ättlingar i lappmarken anses  ha sina rättigheter? Det har gått två hundra år se da n den gamla historia inträffade som LT berättade i helgen. Det handlade om hur nybyggare antogs ha dödats i Frostviken varpå tre samer avrättades, trots att inga kroppar påträffats. Rättvisa på Vilda Västernnivå.

Mitt svar på alla de frågor som väcks är att jag inte har något svar. Men jag är rädd för alla beslut som ökar motsättningar mellan befolkningsgrupper. Vi är alla människor.

Mer läsning

Annons