Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Verkligheten börjar komma i kapp avregleringsivrarna

/
  • Professor Arne Kaijser från KTH förordar ett sammanslaget SJ. Vinterns kaos beror på att ingen ser till helheten.   FOTO: Scanpix

I Kina byggs snabbtåg samtidigt som det diskuteras snabbtåg till Europa!

Annons

I Sverige diskuteras snabbtåg från Stockholm till Jönköping där banan sedan delas till Göteborg respektive Malmö. Det skulle frigöra stora resurser på dagens nästan fulltecknade svenska järnvägsnät. Trafikkapaciteten skulle öka betydligt mer än den fördubbling det innebär att två spår blir fyra, eftersom den snabba trafiken i dag hindras av den långsamma – och vice versa. Det här är alltså en satsning även för godstrafiken.

Professor Arne Kaijser, teknikhistoriker vid KTH är därför positiv till denna satsning i den mån den kompletteras med förstärkt regional trafik. Men till skillnad från statens utredare vill han ta utbyggnaden etappvis, så att man på så vis kan dra erfarenheter allt eftersom.

Det framhöll han i Vetenskapsradion i P1 i torsdags. Men det viktigaste han sa, kom i programmets inledning. För första gången på i varje fall 15 år hörs någon på allvar ifrågasätta avregleringsraseriet på de svenska järnvägarna. Med utgångspunkt från vinterns tågkaos konstaterade han att vintern varit ovanligt kall, men det handlar inte om något unikt. Däremot är det den första kalla vintern sedan delningen av SJ och Banverket 1988. Vinterns kaos har ett samband med detta. Det åskådliggör hur komplext ett järnvägssystem är, säger han. Kaijser tog exemplet med hur ett tåg blir stående för att det hindras av fel på ett framförvarande tågs lok.

Och han fortsätter: Förr hade vi ett sammanhållet system. Nu skyller alla på alla. Varje delorganisation har sitt mål. Ingen ser till helheten. Och han svarar ja på frågan om det vore bättre att återgå till en sammanhållen järnväg à la svenska folkets järnväg på 50-talet eftersom uppdelningen av ansvaret bidragit till de problem vi sett i vinter på den svenska järnvägen.

Detta är minst sagt efterlängtat för en gammal järnvägare som jag. Vågar vi hoppas att något av denna insikt börjar nå fram till dagens Socialdemokrater? Vinterns kaos visar att den redan så konkurrensutsatta järnvägen behöver återregleras i ett nytt SJ av gammal typ.

Mer läsning

Annons