Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Trevlig nyhet från Norge

Annons

En av veckans trevligaste nyheter kom från Norge. Beskedet att Meråkersbanan, från Storlien ner mot norska kusten, ska elektrifieras är mycket välkommet. I dag är den ett hinder för att bedriva en rationell godstrafik över Kölen. Dessutom slipper vi den miljömässigt usla lösning som består i att dieseldrivna tåg körs under den kontaktledning som finns på svensk sida.

Behovet att föra över gods till järnväg är allt mer uppenbart ju tydligare klimatkrisen blir. Och hamnen i Trondheim kan bli ett bra alternativ när det blir trängre på järnvägarna söderut.

I gårdagens SvD läser jag att utredningen om nya svenska snabbtågsbanor läggs fram om en månad. Men redan nu tycks Banverkets generaldirektör Minoo Akhtarzand övertygad om att det ska byggas. Och då talar vi snabbtåg som kör mer än 320 kilometer i timmen.

Först på tur sägs vara Götalandsbanan till Göteborg via Jönköping. Kostnaden sägs bli 1–1,5 miljarder milen. Det skulle bli minst 150 miljarder kronor det om även Europabanan byggs mellan Jönköping och Helsingborg.

Risken för norrländsk del är väl att så stora investeringar riskerar att slå mot behovet av investeringar i norr. Å andra sidan skulle även norrländskt näringsliv ha nytta av att få tillgång till de järnvägar som i dag är överfulla av persontåg. Det stora problemet för godstrafiken är inte hastigheten i sig utan tiden där man står still.

Brobyggena till Danmark och Tyskland lär underlätta. Men trafikinfarten kring Hamburg är svårare att lösa. En bra godsförbindelse till Trondheim lär underlätta.

Mer läsning

Annons