Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Tord Andersson: Gårdsförsäljning kan bli början på slutet för Systembolaget

Annons
Att tillåta gårdsförsäljning kan vara en björntjänst även för små bryggerier. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Gårdsförsäljning kan bli tillåten i Sverige. Alliansen och Sverigedemokraterna har röstat ja till att mikrobryggare och vinodlare ska få sälja öl och vin till sina besökare. En signal till en kommande regering om att det finns en riksdagsmajoritet i frågan.

Vid första anblicken: en glad nyhet. Det är väl trevligt att kunna köpa med sig några öl från en lokal bryggare? Och bra för småföretagarna på landsbygden. Eller?

Det finns en baksida som inte har kommit fram så mycket i debatten. Risken är nämligen stor att gårdsförsäljning är första steget mot en avveckling av Systembolagets monopol.

Alliansen och SD har hållit tyst om det. Gissningsvis för att gårdsförsäljning är en fråga som går hem hos de flesta väljare, medan ett avskaffande av Systembolagets monopol skulle möta starkt folkligt motstånd. 80 procent av svenskarna vill nämligen behålla Systembolaget, visar undersökningar.

Man kan ana att Systembolagets popularitet inte bara är ett tecken på oro hos allmänheten att alkoholkonsumtionen skulle öka och folkhälsan försämras (även om det finns fog för det i alkoholforskningen).

Nej, att svenskarna gillar sitt "bolag" beror antagligen på att Systembolaget lyckats med sitt motsägelsefulla uppdrag, att BÅDE ha bra service med hyfsade öppettider, stort utbud av hög kvalitet, möjlighet att beställa vilka sorter som helst till vilken butik som helst för samma pris, OCH se till att tillgängligheten till alkohol är begränsad för dem som har en låg tröskel till missbruk.

Därför har inte ens partier som säger sig vara motståndare till ”det svenska förmyndarsamhället” vågat driva frågan om att avskaffa monopolet. Det folkliga stödet har helt enkelt saknats. Men frågan om gårdsförsäljning är lagom populistisk, så länge baksidorna av den mörkas.

För säkerhets skull avfärdar Alliansen och SD kritiken genom att hävda att monopolet inte hotas. Men två statliga utredningar säger tvärtom. Vi måste välja. Släpper vi in privata vinstintressen genom gårdsförsäljning faller argumentet att behålla Systembolagets monopol av folkhälsoskäl.

Finland brukar dras fram som exempel på att det visst går att förena gårdsförsäljning med monopol. Men Finland tillåter försäljning av lingon- och hjortronvin gjord på bär som vuxit i Finland. En något snäv affärsidé med andra ord. Modellen har för övrigt inte prövats EU-rättsligt.

Och även om det vore möjligt att både äta kakan och behålla den är det inte säkert att Jorm bryggeri i Jorm, Kallebryggeriet i Uråsa och andra småskaliga producenter skulle tjäna på att gårdsförsäljning blev tillåten. Kranen öppnas nämligen också för jättar som Carlsberg, Pripps och Heineken, som med stöd av EU-rätten kan börja sälja öl i egna lokaler utan att gå via Systembolaget.

Utspelet om gårdsförsäljning kan vara valrörelsens mest populistiska hittills. Jakten på lättvunna röster kan bli början på slutet för svensk alkoholpolitik, men också ett skott i foten på Alliansen och SD när väljarna upptäcker att de har blivit förda bakom ljuset.

 

Mer läsning

Annons