Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Tid för gymnasievalet

/

Annons

Snart är det dags att välja till gymnasiet och i de kommersiella tv-kanalerna rullar omsorgsfullt producerade reklamsnuttar där friskoleföretag saluför sina utbildningar. Tidigare var ett vanligt lockbete löften om en egen dator till varje elev. Numera tycks målet vara att förmedla en känsla av exklusivitet. Skolor har lagt till business school i ändelsen av namnet – här fostras du till finansvalp från dag ett.

På schemat finns kurser i juridik, kommunikation, marknadsföring – inga traditionella gymnasieämnen precis – och meningen är väl att blicken ska riktas mot statusfyllda och välbetalda jobb. Efter avklarad examen är det bara att svida på sig kostymen, greppa portföljen och bege sig till bankkvarteren. Nåja, först krävs några år på högskolan.

Man kan fundera hur tidigare generationer gymnasiekullar – de som aldrig upplevde friskoleboomen – lyckades komma någon vart i livet. Svaret är förstås att det gick alldeles utmärkt. För det finns inga genvägar till framgång, kravet på hårt jobb är lika oavsett om man valt en business school eller vanlig kommunal gymnasieskola.

Det faktum att en del friskolor avsätter stora poster för att köpa reklamutrymme i tv och tidningar säger inte så mycket om utbildningarnas kvalitet, däremot säger det en hel del om marknadifieringen av skolväsendet.

Skolan har blivit en konkurrensutsatt miljardindustri. Särskilt tydligt är det i storstäderna, men det märks även i vårt län. I går hade Jämtlands gymnasieförbund köpt en helsidesannons i lokaltidningarna som riktade sig till alla niondeklassare som i februari ska göra sina gymnasieval. Vi har funnits i 160 år, skriver gymnasieförbundet stolt.

Är det inte en smula tragiskt att en gymnasieskola som i 160 års tid har fostrat framtida ingenjörer, frisörer och ministrar helt plötsligt måste börja köpa helsidesannonser? KO

Mer läsning

Annons